Jesteś tutaj: Strona główna
Szkoła
Systemy oceniania
Przedmiotowe Systemy Oceniania (PSO)
PSO - Geografia




PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z GEOGRAFII.
1. Ocenianiu podlegają następujące formy pracy ucznia:
z wagą 1:
-odpowiedź ustna
- praca domowa w tym zadania w zeszycie ćwiczeń
- praca na lekcji
-orientacja na mapie
- kartkówki
- aktywność na lekcji
- praca w grupie
- wykonanie prac dodatkowych, zaproponowanych przez ucznia lub wskazanych przez nauczyciela np. przygotowanie materiału do nowej lekcji, zorganizowanie wystawy, konkursu, prezentacja multimedialna i.t.p.
z wagą 2
- testy wiadomości i umiejętności
- długoterminowe projekty
- badanie wyników nauczania
- osiągnięcia w konkursach wojewódzkich
Zasady oceniania i klasyfikacji uczniów:
1. *Testy obejmują wiedzę z całego działu poprzedzone będą lekcją powtórzeniową i zapowiedziane co najmniej tydzień przed planowanym terminem sprawdzianu.
* Do każdego sprawdzianu dołączone będzie zadanie dodatkowe o zwiększonym stopniu trudności.
*Nauczyciel w ciągu 2 tygodni odda sprawdzone prace uczniom.
* Wszystkie oceny są jawne a prace pisemne są również do wglądu na rodziców( na ich życzenie). Prace są archiwizowane do końca roku szkolnego.
*Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu, jeżeli uzyskana nie satysfakcjonuje go.
Poprawa oceny jest dobrowolna i odbywa się w terminie ustalonym przez nauczyciela w konsultacji z młodzieżą. Może ona odbyć się poza jednostką lekcyjną, na zajęciach dodatkowych .
*Uczeń nieobecny na sprawdzianie z przyczyn usprawiedliwionych ma obowiązek napisania testu w terminie do 2 tygodni od powrotu do szkoły ( termin indywidualnie ustala z nauczycielem).
*Nieusprawiedliwiona nieobecność na sprawdzianie oznacza, że uczeń może być odpytany ze sprawdzanej partii materiału na następnej lekcji lub pisze sprawdzian ( do decyzji nauczyciela).
2. *Kartkówki – obejmują materiał maksymalnie trzech ostatnich lekcji, nie są zapowiadane i nie podlegają poprawie.
* Uczniowie nieobecni na kartkówce mogą( lecz nie muszą) być odpytani z materiału objętego kartkówką.
3. Prace domowe mogą być sprawdzone:
- widzianką w zeszycie przedmiotowym lub w zeszycie ćwiczeń
- odpytaniem przy tablicy
- w formie krótkiej kartkówki
4. *Wszystkie prace pisemne oceniane będą zgodnie z procentową ilością zdobytych punktów:
0% -29% - niedostateczny
30% - 50% - dopuszczający
51% - 74% - dostateczny
75% - 89% - dobry
90% - 100% - bardzo dobry
5. *Testy powtórzeniowe w kl III oceniane mogą być jak sprawdziany z tą różnicą, że nie można ich poprawiać.
6. *Przy odpowiedzi ustnej obowiązują ucznia treści z 3 ostatnich tematów oraz orientacja na odpowiedniej mapie.
7. Aktywność.
Aktywność na lekcji nagradzana jest „+” . Przez aktywność rozumie się zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie ćwiczeń, aktywna prace w grupach.
8. * Przy ocenianiu zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego bierze się pod uwagę poprawność merytoryczną, systematyczność, estetykę. Ewentualne braki ćwiczeń uczeń powinien uzupełnić do następnej lekcji.
9. *Stwierdzenie niesamodzielnej pracy ucznia na sprawdzianie jest równoznaczne z oceną niedostateczną, której nie można poprawić.
10. * Dwa razy w semestrze ( przy 2 godz./tydz) i jeden raz w semestrze (przy 1 godz./tydz.) uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( robi to na początku lekcji).
11. *Brak atlasu na ławce traktowane będzie jako nieprzygotowanie do lekcji 2 uczniów. O przygotowanie niezbędnych pomocy uczeń zabiega przed lekcją a nie w trakcie jej trwania.
12. *Dwa tygodnie przed klasyfikacją nie można poprawiać ocen ze sprawdzianów.
13. *Oceny semestralne i roczne wystawia się według przyjętej w szkole średniej ważonej z zastrzeżeniem, że ostateczną decyzję podejmuje nauczyciel.
14. *Proponowana ocena semestralna może być niższa od przewidywanej gdy uczeń
- opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia
- nie czyni postępów w nauce, lekceważy obowiązki, nie odrabia prac domowych.
15. *Uczeń przygotowany do lekcji to taki, który:
- jest przygotowany z 3 ostatnich tematów
- ma ze sobą zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy, podręcznik a na ławce jest 1 atlas geograficzny.
16. *Uczeń ma prawo ubiegać się o ocenę wyższą od przewidywanej gdy spełnia 2 z podanych w WSO warunków.
Egzamin pisemny i ustny obejmuje wówczas odpowiednią wiedzę i umiejętności z semestru lub całości materiału programowego w przypadku oceny rocznej.
Wystawiona ocena jest ostateczna i nie może być niższa od wystawionej przez nauczyciela.
Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne z geografii w klasie I - III gimnazjum
Ocenę celująca otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, będące
efektem jego samodzielnej pracy,
- prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią geograficzną,
- formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,
- stosuje swoje wiadomości w sytuacjach nietypowych,
- bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
- wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły i poza nią,
- w pracach pisemnych osiąga 100% punktów możliwych do zdobycia i w pełni odpowiada na
dodatkowe pytania ,
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych
sytuacjach,
- wykazuje się biegłą znajomością mapy fizycznej poszczególnych kontynentów oraz Polski,
- potrafi charakteryzować środowisko przyrodnicze dowolnego obszaru na podstawie map i innych
źródeł,
- potrafi oceniać wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze,
- wyjaśnia przyczyny zróżnicowania środowiska przyrodniczego Ziemi,
- rozwiązuje zadania astronomiczne,
- aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
- w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 90% do 100% punktów możliwych do
zdobycia
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności bardziej złożone i mniej przystępne, przydatne i użyteczne
w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
- dostrzega, nazywa i wyjaśnia związki przyczynowo- skutkowe,
- dostrzega i opisuje zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Ziemi,
- odczytuje główne cechy klimatu z wykresów lub tabel,
- sprawnie posługuje się współrzędnymi geograficznymi i pojęciami geograficznymi,
- porównuje treści map geograficznych,
- jest aktywny na lekcji,
- w pracach pisemnych osiąga od 75% do 89% punktów.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu
geografii, oraz takie które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych i wykorzystuje je przy niewielkiej pomocy nauczyciela,
- potrafi określić główne cechy Ziemi jako planety oraz jej miejsca w
Układzie Słonecznym,
- wykazuje zrozumienie podstawowych procesów zachodzących w geosferach
- charakteryzuje środowisko przyrodnicze danego regionu na podstawie map tematycznych,
- podaje przykłady prostych związków przyczynowo – skutkowych,
- wykonuje wykres na podstawie danych liczbowych,
- wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym,
- w przypadku prac pisemnych osiąga od 51% do 74% punktów.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował jedynie minimum wiedzy i umiejętności określonych programem, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
- większość ćwiczeń i poleceń wykonuje z pomocą nauczyciela,
- potrafi w niewielkim stopniu korzystać z mapy,
- tylko z pomocą nauczyciela jest w stanie określić współrzędne geograficzne,
- na pytanie dotyczące mapy, pogody i klimatu, krajobrazów, kontynentów
odpowiada jedynie z pomocą nauczyciela,
- jest mało aktywny na lekcji,
- w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 31% do 50% punktów.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określanych podstawami programowymi, koniecznymi do
dalszego kształcenia,
- wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,
- nie podejmuje próby rozwiązywania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy
nauczyciela,
- nie potrafi czytać mapy,
- nie potrafi opisywać pogody,
- wykazuje się bierną postawą na lekcji,
- w przypadku prac pisemnych osiąga od 0% do 29 % punktów.