^ Powrót do góry

PSO - Zajęcia techniczne

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA (PSO)
ZAJĘCIA TECHNICZNE

Wymagania przedmiotowe – kryteriów oceniania

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania zajęć technicznym w gimnazjum,
  • wykorzystuje wiadomości do rozwiązywania w sposób nietypowy, problemów praktycznych i teoretycznych,
  • interesuje się najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki,
  • jest laureatem konkursów wiedzy technicznej lub bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) na szczeblu wojewódzkim lub ogólnopolskim.

 Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który :

  • opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności objętych programem nauczania,
  • wyjaśnia zjawiska fizyczne, w oparciu o które działają urządzenia techniczne,
  • przedstawia estetyczną i kompletną dokumentację rysunkowo-technologiczną,
  • właściwie organizuje stanowisko pracy,
  • prawidłowo posługuje się narzędziami, przyrządami i przyborami,
  • pracuje systematycznie i efektywnie,
  • wykazuje się aktywnością na lekcjach,
  • stosuje zdobytą wiedzę techniczną i umiejętności praktyczne do rozwiązywania zadań i problemów w różnych sytuacjach,
  • wyjaśnia parametry techniczne urządzeń,
  • efektywnie współdziała w grupie,
  • zna zasady bezpiecznego zachowania (pieszego, rowerzysty, motorowerzysty) w ruchu drogowym.

 Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności objęte programem nauczania,
  • poprawnie wykorzystuje wiadomości do rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych,
  • przedstawia dokumentację rysunkowo-technologiczną, ale zdarzają się w niej błędy,
  • właściwie organizuje stanowisko pracy, ale zdarzają się drobne uchybienia,
  • w sposób zadawalający posługuje się narzędziami, przyrządami i przyborami,
  • korzysta z wytworów techniki, zwracając uwagę na bezpieczeństwo,
  • zna zasady i potrafi praktycznie udzielić pierwszej pomocy, w tym porażonemu prądem elektrycznym,
  • jest pracowity i chętny do pracy,
  • jest przygotowany do realizacji tematu.

 Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • opanował podstawowe wiadomości i umiejętności objęte programem nauczania,
  • przedstawia dokumentację rysunkowo-technologiczną, ale z błędami lub niestaranną,
  • pracuje, ale nie jest aktywny na lekcjach,
  • właściwie organizuje stanowisko pracy, ale z uchybieniami i potrzebuje na to więcej czasu,
  • stara się pracować systematycznie, ale potrzebuje dodatkowej pomocy nauczyciela,
  • rozwiązuje zadania praktyczne i teoretyczne o małym stopniu trudności,
  • wymaga zachęty do pracy i dłuższego czasu na jej wykonanie.

 Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w wiadomościach i umiejętnościach, które jednak nie uniemożliwiają mu dalszej nauki,
  • samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje większość zadań o podstawowym stopniu trudności,
  • zadania wykonuje z opóźnieniem,
  • pracuje niesystematycznie,
  • wykazuje bierny stosunek do przedmiotu.

 Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności, które są niezbędne w dalszej nauce,
  • nie potrafi rozwiązać (wykonać) zadań o podstawowym stopniu trudności z pomocą nauczyciela,
  • nie wykazuje zainteresowania zajęciami technicznymi,
  • nie wykonał testów online na platformie edukacyjne
  • nie przestrzega zasad i przepisów BHP podczas posługiwania się narzędziami, przyborami i urządzeniami technicznymi.