Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania to zespół zaburzeń, na które składają się:
- dysleksja właściwa – zaburzenia dotyczące czytania,
- dysgrafia – zaburzenia w zakresie technicznej czynności pisania, trudności w osiągnięciu prawidłowego poziomu graficznego pisma,
- zaburzenia umiejętności poprawnego zapisu słów, problemy z opanowaniem ortografii.
S z k o ł y p o n a d p o d s t a w o w e (l i c e u m , t e c h n i k u m ) – o b j a w y d y s l e k s j i u m ł o d z i e ż y:
Wcześniej występujące objawy dysleksji (I - III), utrzymują się, a dodatkowo pojawiają się nowe. Uczeń pracuje niewspółmiernie do osiąganych wyników szkolnych; często uzyskuje wyniki znacznie poniżej swoich możliwości.
JĘZYK POLSKI:
Czytanie:
- wolne tempo czytania (czasem jedyne objawy trudności w czytaniu), trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem treści,
- niechęć do czytania długich tekstów i grubych książek.
Pisanie:
- nieprawidłowa pisownia – zazwyczaj dominują błędy ortograficzne, pomimo znajomości zasad pisowni (czasem jest to jedyny rodzaj trudności),
- pismo fonetyczne,
- opuszczanie liter, dodawanie, przestawianie,
- trudności z organizacją tekstu (pisanie wypracowań), stylistyką; interpunkcją,
- błędy gramatyczne,
- trudne do odczytania odręczne pismo.
JĘZYKI OBCE:
- trudności z poprawnym pisaniem, pomimo dobrych wypowiedzi ustnych,
- trudności z budowaniem wypowiedzi słownych,
- trudności z zapamiętywaniem słówek,
- trudności z odróżnianiem podobnych wyrazów; nieprawidłowa wymowa,
- trudności z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę,
- kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej.
GEOMETRIA:
- trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną,
- niski poziom graficzny wykresów i rysunków.
BIOLOGIA :
- trudności z opanowaniem terminologii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie); problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków,
- trudności z zapisem i zapamiętaniem łańcuchów reakcji biochemicznych,
- trudności z opanowaniem systematyki (hierarchiczny układ informacji).
CHEMIA:
- nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych,
- problemy z opanowaniem terminologii (nazwy i symbole pierwiastków i związków chemicznych),
- trudności z zapamiętywaniem danych zorganizowanych przestrzennie (tablica Mendelejewa).
GEOGRAFIA:
- trudności z czytaniem i rysowaniem map,
- trudności z orientacją w czasie i przestrzeni (wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni,
- obliczanie stref czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca itp.),
- trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych.
HISTORIA I WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE:
- trudności z zapamiętywaniem nazw i nazwisk,
- zła orientacja w czasie (chronologia, daty),
- trudności z orientacją na mapach historycznych.
SZTUKA:
- trudności z czytaniem nut,
- trudności ze szczegółowym analizowaniem obrazów,
- trudności z rysowaniem (rysunek schematyczny, uproszczony) i organizacją przestrzenną prac plastycznych.
KULTURA FIZYCZNA:
- trudności z opanowaniem układów gimnastycznych (sekwencje ruchowe zorganizowane w czasie i przestrzeni),
- trudności w bieganiu, ćwiczeniach równoważnych,
- niechęć do uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi (deskorolka, windsurfing, snowboard itp.),
- trudności w opanowaniu gier wymagających użycia piłki.
Z dysleksją rozwojową może (nie musi) współwystępować dyskalkulia – specyficzne trudności w uczeniu się arytmetyki.
Wspólne symptomy to:
- błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych (z wieloma zerami lub miejscami po przecinku); przestawianie cyfr (np. 56–65),
- trudności z dodawaniem w pamięci, bez pomocy kartki papieru,
- zapamiętaniem tabliczki mnożenia,
- nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów,
- zapisywania znaków nierówności,
- nieprawidłowe odczytywanie treści w zadaniach tekstowych,
- nieprawidłowe wykonywanie wykresów funkcji.
Specyficzne trudności pojawiają się również w pozaszkolnych obszarach aktywności.
Uczenie się czynności użytecznych w życiu codziennym – trudności z:
- wypowiadaniem się i artykulacją złożonych wyrazów (spooneryzmy – przejęzyczenia, „przekręcenie” nazwisk i nazw),
- zautomatyzowaniem własnego podpisu,
- wypełnianiem formularzy,
- nauczeniem się prowadzenia samochodu,
- nauczeniem się układów tanecznych na kursie tańca.
Zapamiętywanie nazw i danych stanowiących sekwencje:
- trudności z zapamiętaniem i dokładnym przekazaniem informacji odebranych przez telefon,
- trudności z wymienieniem nazw miesięcy w prawidłowej oraz w odwróconej kolejności.
Liczby:
- mylenie numerów, na przykład autobusów, takich jak 61 i 16, 6 i 9,
- mylenie kolejności cyfr przy wybieraniu numeru telefonicznego,
- mylenie dat i godzin terminu spotkań,
- trudności z zapamiętaniem numerów telefonów, danych liczbowych.
Orientacja w czasie i przestrzeni:
- kłopoty z planowaniem, organizacją i zarządzaniem czasem, materiałami oraz zadaniami,
- trudności z odróżnianiem strony prawej od lewej,
- kłopoty z czytaniem mapy lub z orientowaniem się w nieznanym terenie.
Inne trudności młodzieży z dysleksją – w różnych sytuacjach edukacyjnych:
a) Trudności w posługiwaniu się słownikami, encyklopediami wynikające m.in z deficytów pamięci sekwencyjnej.
b) Trudności w analizowaniu tekstów:
- wskazywaniu elementów konstrukcji tekstów (gdzie kończy się wstęp),
- we wskazywaniu znaków składniowej organizacji tekstu (znaki interpunkcyjne, akapity), wskazywaniu znaków nacechowania emocjonalnego, wskazywaniu znaków stylistycznych.
c) Trudności w tworzeniu i ocenie poprawności własnych tekstów:
- wypowiedzi uproszczone lub zbyt rozbudowane,
- brak poprawnej struktury tekstu, logicznej spójności, chaos treści – różny poziom ogólności i wnikliwości,
- trudności w doborze argumentów, hierarchizacji treści, nieproporcjonalność przykładów,
- powtarzanie treści,
- niepotrzebne powroty do już zakończonych wątków,
- brak poprawności gramatycznej,
- błędy ortograficzne.
d) Trudności w wypowiadaniu się i dyskusji w:
- planowaniu i kompozycji wypowiedzi; doborze argumentów i przykładów; hierarchizacji informacji.
e) Trudności w notowaniu, streszczaniu z powodu:
- niepewności co do poprawnej formy zapisu,
- słabej pamięci bezpośredniej, braku selektywności informacji – wyboru tego co ważne i zanotowania hasłowego; wolnego tempa czynności pisania i męczliwości .
BIBLIOGRAFIA:
Informacje przygotowane są na podstawie :
Prof. dr hab. Marta Bogdanowicz (Uniwersytet Gdański )Dr hab. Aneta Borkowska (Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie) - MODEL ROZPOZNAWANIA SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU.
Opracowała: Ewa Długosz