Przedmiotowy System Oceniania z historii w klasach IV – VIII
w Prywatnej Szkole Podstawowej w Skarżysku - Kamiennej.
Nauczanie historii odbywa się według programu nauczania Wczoraj i dziś dla klas IV - VIII szkoły podstawowej.
Oceny stawiane przez nauczyciela są zgodne ze Szkolnym Ocenianiem i Przedmiotowym Systemem Oceniania.
1. Uwzględniając specyfikę przedmiotu, nauczyciel dokonuje systematycznej kontroli i oceny osiągnięć uczniów. Ocenianiu (w skali od 1 do 6) podlegają następujące formy aktywności ucznia:
1) Sprawdziany wiadomości i umiejętności lub testy z poszczególnych działów (przynajmniej dwa godzinne sprawdziany lub testy w semestrze):
a) uczniowie zostają poinformowani o sprawdzianie lub teście na dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem;
b) jeżeli uczeń jest nieobecny, to zalicza sprawdzian najpóźniej w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły. W przypadku nie zaliczenia w terminie nauczyciel ma prawo wyegzekwować od ucznia wiadomości objęte sprawdzianem w czasie lekcji
w dowolnej formie;
c) nauczyciel podczas każdego sprawdzianu podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz liczbę punktów, wymaganą do otrzymywania określonej oceny;
d) nauczyciel jest zobowiązany sprawdzić pracę pisemną w terminie dwóch tygodni;
e) uczeń ma prawo poprawić ocenę z wszystkich prac klasowych i sprawdzianów w półroczu, w terminie 2 tygodni od czasu oddania prac przez nauczyciela; uczeń może poprawić ocenę niższą od oceny bardzo dobrej;
f) jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie pisał sprawdzianu/testu z całą klasą, a przedstawi usprawiedliwienie, to może uzgodnić termin jej napisania indywidualnie z nauczycielem;
g) do dziennika internetowego wpisywane są tylko te oceny, które są wyższe od uzyskanych pierwotnie i tylko te brane są pod uwagę do średniej ważonej na semestr i koniec roku.
2) Przynajmniej jeden sprawdzian 15 - 20 minutowy w semestrze – kartkówka (materiał z wiedzy i umiejętności):
a) kartkówka obejmuje niewielką ilości materiału (do 3 lekcji);
b) kartkówka nie musi być zapowiadana przez nauczyciela;
c) zgłoszenie nieprzygotowania zwalnia z pisania kartkówki, uczeń materiał przewidziany na kartkówkę musi zaliczyć na następnej lekcji;
d) wprowadza się losowanie „szczęśliwego numerka”;
e) nauczyciel podczas każdej kartkówki podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz liczbę punktów, wymaganą do otrzymywania określonej oceny;
f) nauczyciel jest zobowiązany sprawdzić kartkówkę w terminie dwóch tygodni;
g) kartkówek nie można poprawiać;
3) Kartkówki z czytania ze zrozumieniem (przynajmniej jedna w semestrze):
a) kartkówka nie musi być zapowiadana przez nauczyciela;
b) zgłoszenie nieprzygotowania zwalnia z pisania kartkówki, uczeń materiał przewidziany na kartkówkę musi zaliczyć na następnej lekcji;
c) wprowadza się losowanie „szczęśliwego numerka”;
d) nauczyciel podczas każdej kartkówki podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz liczbę punktów, wymaganą do otrzymywania określonej oceny;
e) nauczyciel jest zobowiązany sprawdzić kartkówkę w terminie dwóch tygodni;
f) kartkówek nie można poprawiać.
4) Odpowiedzi ustne:
a) przynajmniej jedna ocena w semestrze z bieżącego materiału (obejmującego wiadomości i umiejętności maksymalnie z trzech ostatnich lekcji);
b) uczeń może nie być pytany przez tydzień, jeżeli wrócił do szkoły po dłuższej chorobie;
c) dwa razy w semestrze uczeń może być nieprzygotowany do zajęć bez podania przyczyny; uczeń zgłasza swoje nieprzygotowanie na początku lekcji;
d) niewykorzystane nieprzygotowania w jednym półroczu nie przechodzą na kolejny semestr;
e) wprowadza się losowanie „szczęśliwego numerka”;
f) przygotowywanie się do konkursów przedmiotowych bezpośrednio przed eliminacjami daje uczniowi prawo do zwolnienia z odpowiedzi z innych przedmiotów i dni wolnych od zajęć szkolnych ( 3 dni);
g) do zwolnienia z pytania w danym dniu mają prawo uczniowie biorący udział w dniu poprzednim w pozaszkolnych rozgrywkach sportowych i konkursach przedmiotowych; uczniowie są zobowiązani do poinformowania i uzyskania potwierdzenia udziału w zawodach, konkursach i innych imprezach pozaszkolnych przez nauczyciela prowadzącego i wychowawcę.
5) Prace domowe, zeszyt przedmiotowy:
a) obowiązkiem ucznia jest systematyczne prowadzenie zeszytu przedmiotowego – brakujące lekcje uczeń zobowiązany jest uzupełnić, a w rażących przypadkach uczeń musi przepisać cały zeszyt;
b) obowiązkiem ucznia jest systematyczne odrabianie prac domowych;
c) prace domowe (w zeszytach przedmiotowych) będą oceniane - przynajmniej dwie oceny w semestrze;
d) ocenie podlegają również inne dodatkowe prace domowe (np. albumy, teczki tematyczne, prezentacje multimedialne - zagadnienia wskazane przez nauczyciela lub uzgodnione z nauczycielem);
e) dwa raz w semestrze uczeń może zgłosić brak pracy domowej, każdy kolejny brak pracy domowej skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej do dziennika.
f) niewykorzystane braki pracy domowej w jednym półroczu nie przechodzą na kolejny semestr.
6) Praca na lekcji – aktywność:
a) aktywność ucznia na lekcjach jest oceniana; ocenie podlegają:
- indywidualna praca ucznia,
- praca ucznia w grupie.
b) za pracę na lekcji uczeń może otrzymać:
- ocenę - za znaczący wkład pracy podczas lekcji,
- „+” (pięć „+” daje ocenę bardzo dobrą),
- o ocenie za pracę na lekcji decyduje nauczyciel.
2. Oceniając testy i sprawdziany punktowane, stosuje się zasadę określania wartości wypowiedzi za pomocą skali procentowej:
1) Klasy IV – VIII:
a) 100% (sprawdziany, testy, kartkówki i odpowiedzi ustne) - celujący
c) 99% - 90% (sprawdziany, testy, kartkówki i odpowiedzi ustne) - bardzo dobry
d) 89% - 75% - dobry
e) 74% - 50% - dostateczny
f) 49% - 30% - dopuszczający
g) Poniżej 30% - niedostateczny
2) Oceny przyjmują następującą wagę:
a) oceny bieżące - za aktywność, zadanie domowe, prace w grupie, kartkówki, odpowiedzi ustne - mają wagę 1.
b) oceny długookresowe -za prace klasowe, sprawdziany, test wiadomości i umiejętności badanie wyników nauczania - mają wagę 2.
3. Oceny semestralne/roczne wystawiane są według następującej skali:
1) średnia ważona powyżej 1,5 - dopuszczający.
2) średnia ważona powyżej 2,5 - dostateczny.
3) średnia ważona powyżej 3,5 - dobry.
4) średnia ważona powyżej 4,5 – bardzo dobry.
5) Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który ma średnią ważoną do 1,5.
6) Ocenę celującą otrzymuje uczeń :
a) laureat konkursów historycznych, kuratoryjnych lub innych organizowanych przez instytucje związane z oświatą na szczeblu wojewódzkim i krajowym;
b) uczeń, który otrzymał średnią ważoną powyżej 5,50.
c) uczeń, który jest laureatem konkursu szkolnego otrzymuje cząstkową ocenę celującą (z wagą 2) i dyplom.
d) wystawieniu oceny celującej uczniom wymienionym w punkcie 2, 3 decyduje nauczyciel uczący historii.
7) Uczniowi przysługuje odwołanie od oceny semestralnej/rocznej zgodnie z zasadami Szkolnego Oceniania.
8) Informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach i postępach:
a) Każda ocena stawiana przez nauczyciela jest jawna i uzasadniona (należy pamiętać o potrzebie rozstrzygania indywidualnych przypadków).
b) Oceny ucznia są odnotowywane w dzienniku elektronicznym.
c) O przewidywanej ocenie niedostatecznej z przedmiotu uczeń i jego rodzice zostają poinformowani na miesiąc przez klasyfikacją.
4. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z historii i społeczeństwa.
1) Celujący - 6
Uczeń posiada wiedzę historyczną wykraczającą w wyraźny sposób poza podstawy programowe, jego zasób wiedzy i umiejętności świadczy o wyraźnych i sprecyzowanych uzdolnieniach humanistycznych, prezentuje daleko idącą dociekliwość i wnikliwość podczas analizy problemów historycznych, wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów, uczestniczy i osiąga sukcesy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach i olimpiadach. Uczeń przejawia szczególne zainteresowanie przedmiotem, wskazuje wzorową postawę na lekcjach historii; czyta lektury historyczne.
2) Bardzo dobry – 5
Uczeń w pełni przyswoił wiadomości przewidziane programem nauczania. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem, wykorzystuje różnorodne źródła wiedzy, potrafi skorelować je z wiedzą z pokrewnych przedmiotów, aktywnie uczestniczy w lekcjach, wykonuje wszystkie zadania i polecenia. Wykazuje się myśleniem historycznym, umiejętnościami intelektualnymi, bardzo dobrze posługuje się mapą, chronologią, językiem historycznym, przejawia zainteresowanie przedmiotem, jest systematyczny
i posiada starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy.
3) Dobry – 4
Uczeń ma w zakresie wiedzy niewielkie braki, wskazuje aktywność na lekcjach, posiada wiedzę podręcznikową, „sucho relacjonuje fakty”, ma luki w materiale faktograficznym, próbuje wiązać ze sobą wydarzenia i wyciągać wnioski, choć zdarzają się mu pomyłki przy samodzielnym referowaniu zagadnień, ogólnie orientuje się na mapie historycznej, przejawia zainteresowanie przedmiotem, jest systematyczny i posiada starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy.
4) Dostateczny – 3
Uczeń w stopniu średnim opanował materiał nauczania, jego wiedza jest ogólna
i fragmentaryczna. Nie wiąże wydarzeń historycznych w logiczną całość, poprawnie wykonuje zadania i polecenia przy pomocy nauczyciela. Popełnia błędy rzeczowe i logiczne, jest sporadycznie aktywny na lekcji. Umie wypunktować ważne zagadnienia i problemy. Zna pobieżnie materiał z podręcznika, przedstawia „suche fakty” (minimum 51% znajomości treści nauczania. Uczeń ma pozytywny stosunek do przedmiotu, prowadzi zeszyt, choć czasami niedbale, orientuje się na mapie historycznej, ma kłopoty z chronologią.
5) Dopuszczający – 2
Uczeń wykazuje spore braki w wiedzy i umiejętnościach wymaganych programem nauczania i podstawą programową. Jest bierny na lekcji, radzi sobie tylko przy pomocy nauczyciela. Posiada nikłą znajomość mapy i chronologii historycznej. Nie umie wiązać faktów i porównywać ich ze sobą, nie przejawia myślenia przyczynowo – skutkowego, bardzo słabo zna terminologię historyczną; ma poważne trudności z analizą wydarzeń. Posiada około 30% wiedzy i umiejętności, prezentuje poprawną postawę wobec przedmiotu i nauczyciela; zna cel nauki historii i jest pozytywnie nastawiony do przedmiotu.
6) Niedostateczny – 1
Uczeń nie opanował podstawy programowej, ma braki w wiadomościach
i umiejętnościach uniemożliwiające dalszą kontynuację nauki i przyswajanie treści programowych. Jest notorycznie nieprzygotowany do lekcji, nie rozumie i nie umie wykonać prostych poleceń, nawet przy pomocy nauczyciela. Cechuje go brak systematyczności i chęci do nauki, jest bierny na lekcjach. Uczeń nie znajduje sensu nauki przedmiotu, fragmentarycznie prowadzi zeszyt, nie nosi i nie korzysta z podręcznika, nie wypełnia poleceń nauczyciela, nie uważa na lekcjach, opuszcza lekcje, jest niezdyscyplinowany i leniwy, ignoruje przedmiot i nauczyciela, nie potrafi korzystać z mapy, nie potrafi dokonać prostej analizy historycznej, nie umie wyciągać wniosków, myli lub nie zna pojęć, dat, faktów i postaci. Odpowiada chaotycznie
i nieskładnie, przejawia rażący brak wiedzy, postaw i umiejętności.