Przedmiotowy System Oceniania z muzyki w klasach IV – VII
w Prywatnej Szkole Podstawowej w Skarżysku - Kamiennej.
Wymagania edukacyjne opracowane zostały w oparciu o Program nauczania ogólnego muzyki w klasach IV – VII szkoły podstawowej autorstwa Moniki Gromek i Grażyny Kilbach.
1. METODY KONTROLI I OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
1) Kontrola osiągnięć uczniów powinna się odbywać w ramach:
a) realizacji ćwiczeń praktycznych (śpiewanie, granie, ruch przy muzyce, taniec, improwizacja, tworzenie muzyki);
b) występów artystycznych przed publicznością klasową, szkolną i pozaszkolną;
c) wykonywania zadań wymagających wykazania się wiedzą teoretyczną (quizy, gry dydaktyczne, pytania i odpowiedzi);
d)przygotowywania prezentacji, gazetek, albumów itp.
2. KRYTERIA OCENIANIA.
Muzyka jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. Ocena proponowana przez nauczyciela powinna przede wszystkim motywować młodego człowieka do nauki i działań muzycznych. Przy ewaluacji trzeba uwzględnić różne formy aktywności ucznia (odtwarzanie, muzykowanie, tworzenie), przy czym nie należy oceniać jego zdolności, a jedynie jego postępy i zaangażowanie oraz włożoną przez niego pracę. Ważna jest również informacyjna funkcja oceny. Powinna ona bowiem zaznajamiać ucznia (oraz osoby zainteresowane, np. jego rodziców bądź opiekunów) z postępami, jakich dokonał w danym okresie.
Ocenie powinny podlegać:
1) Umiejętności w zakresie:
a) śpiewania;
b) grania na instrumentach;
c) tworzenia muzyki;
d) ruchu przy muzyce;
e) formułowania wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów.
2) Wiedza muzyczna dotycząca:
a) zagadnień teoretycznych (znajomość podstawowych terminów muzycznych i umiejętne ich stosowanie w wypowiedziach o muzyce);
b) biografii i twórczości kompozytorów;
c) aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry);
d) zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej.
3) Postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym:
a) aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem;
b) umiejętność pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc);
c) prezentacja dokonań;
d) kreatywność.
3. KRYTERIA OCENIANIA SKORELOWANE ZE STOPNIAMI SZKOLNYMI.
1) Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
b) zdobywa dodatkową wiedzę dzięki wykorzystaniu różnych źródeł informacji;
c) na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania i projekty;
d) wybija się wiedzą, aktywnie uczestniczy w wydarzeniach muzycznych (koncertuje, jest uczestnikiem chóru, zespołu muzycznego itp.),
e) reprezentuje szkołę podczas konkursów, festiwali muzycznych i osiąga w nich sukcesy;
f) bierze aktywny udział w życiu artystycznym i kulturalnym szkoły i społeczności lokalnej;
g) potrafi zagrać melodie zamieszczone w podręczniku oraz inne proste utwory na flecie, dzwonkach, keyboardzie;
h) umie zaśpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz z innych źródeł;
i) opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;
j) potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
k) zawsze jest przygotowany do lekcji, odrabia zadane prace domowe;
l) jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych.
2) Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
b) korzysta z różnych źródeł informacji;
c) na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;
d) potrafi zagrać większość melodii zamieszczonych w podręczniku na flecie i dzwonkach;
e) umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek z podręcznika;
f) odrabia prace domowe;
g) jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
3) Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
a) opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
b) korzysta z różnych źródeł informacji;
c) potrafi zagrać kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na flecie lub dzwonkach;
d) śpiewa poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe z akompaniamentem;
e) na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
f) odrabia prace domowe;
g) jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
4) Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
a) opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
b) wyjaśnia najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela;
c) potrafi zagrać niektóre melodie przewidziane w programie nauczania na flecie lub dzwonkach;
d) śpiewa z akompaniamentem niektóre piosenki zamieszczone w podręczniku;
e) z reguły odrabia prace domowe;
f) zazwyczaj ze skupieniem słucha koncertów muzycznych.
5) Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
a) w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
b) wykonuje proste ćwiczenia muzyczne z pomocą nauczyciela;
c) potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory zamieszczone w podręczniku;
d) śpiewa z akompaniamentem najprostsze piosenki z podręcznika;
e) odrabia proste prace domowe;
f) nie przeszkadza innym słuchaczom podczas koncertów muzycznych.
6) Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie);
b) nie wykonuje prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela;
c) nie podejmuje prób zagrania melodii na instrumencie melodycznym;
d) odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki;
e) jest pasywny, nie uważa na lekcjach;
f) nie odrabia prac domowych;
g) nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić oceny.
Uwaga! Ocena niedostateczna nie może wynikać z braku predyspozycji lub uzdolnień ucznia. Należy ją traktować wyłącznie jako reakcję na postawę ucznia wyrażającego niechęć do przedmiotu i do pracy na lekcjach oraz wykazującego brak zaangażowania mimo szeregu prób aktywizacji podejmowanych przez nauczyciela.