Utworzono: 07 luty 2019
Opublikowano
E.D.
Odsłony: 302
Prywatna Szkoła Podstawowa
ul Słowackiego 29
Skarżysko - Kamienna
Objawy Dysleksji Rozwojowej
Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania to zespół zaburzeń, na które składają się:
- dysleksja właściwa – zaburzenia dotyczące czytania;
- dysgrafia – zaburzenia w zakresie technicznej czynności pisania, trudności w osiągnięciu prawidłowego poziomu graficznego pisma;
- dysortografia – zaburzenia umiejętności poprawnego zapisu słów, problemy z opanowaniem ortografii.
W i e k s z k o l n y – n a u c z a n i e p o c z ą t k o w e : k l a s a I – I I I
W pierwszej klasie dzieci ryzyka dysleksji nadal przejawiają wiele symptomów dysharmonii rozwojowych: opóźnienia funkcji ruchowych (trudności z posługiwaniem się nożyczkami, prawidłowym trzymaniem ołówka), wzrokowo-przestrzennych i słuchowo językowych (trudności z różnicowaniem głosek, dokonywaniem analizy i syntezy głoskowej, porównywaniem struktury fonologicznej par wyrazów np. koza–kosa) i mowy, często współistnieją wady artykulacji.
Lateralizacja – u dziecka utrzymuje się słaba przewaga jednej z rąk.
Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni – dziecko ma trudności:
- ze wskazywaniem na sobie części ciała (prawe–lewe), z określeniem położenia przedmiotów względem własnej osoby – wskazaniem przedmiotów, które znajdują się „na prawo”, „na lewo” od siebie, często pisze litery i cyfry zwierciadlanie i/lub zapisuje wyrazy od prawej do lewej strony.
Orientacja w czasie – dziecko ma trudności na przykład z określaniem pory roku, dnia.
Bardzo istotnym wskaźnikiem są symptomy pojawiającesię podczas czytania i pisania.
1. Czytanie.
Nasilone trudności w nauce czytania, przejawiające się w jednej z form:
- mało błędów, lecz wolne tempo czytania, prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa), słabe rozumienie tekstu;
- bardzo szybkie tempo czytania, lecz z wieloma błędami, domyślanie się treści na podstawie kontekstu, często niewłaściwe i słabe rozumienie przeczytanego tekstu.
2. Pisanie.
Trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju funkcji:
- wzrokowo-przestrzennych (spostrzegania wzrokowego, pamięci wzrokowej, spostrzeganiem lokalizacji w przestrzeni), przejawiające się jako:
- popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów ze wzoru;
- trudności z zapamiętaniem alfabetu;
- trudności z zapamiętaniem kształtu rzadziej występujących liter lub litero skomplikowanej strukturze (np. F, H, Ł, G);
- mylenie liter podobnych pod względem kształtu (np. l-t-ł, m-n, u-y, o-a-e, a-ę,e-ę);
- mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. p-b-d-g, m-w, n-u).
Trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju funkcji słuchowo-językowych (przede wszystkim aspekt fonologiczny funkcji językowych, czylispostrzegania słuchowego dźwięków mowy, a także uwaga i pamięć fonologiczna):
- nasilone trudności w pisaniu wyrazów ze słuchu;
- mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym pod względem słuchowo-artykulacyjnym (np. głoski z-s, w-f, d-t, k-g);
- trudności z zapisywaniem zmiękczeń, mylenie głosek i-j;
- trudności z zapisywaniem głosek nosowych: ą-om, ę-en;
- częste opuszczanie, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter i sylab;
- pisanie wyrazów bezsensownych.
Trudności z opanowaniem poziomu graficznego pisma związane z opóźnieniem
rozwoju ruchowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej, przejawiające się jako:
- nieprawidłowe trzymanie narzędzia graficznego (ołówka, pióra);
- nadmierne ściskanie pióra podczas pisania oraz nieprawidłowy (nadmierny lub zbyt słaby) nacisk pióra na papier;
- wolne tempo pisania, szybkie męczenie się ręki; niekształtne litery;
- nieprzestrzeganie liniatury;
- nieprawidłowe łączenie liter;
- mało czytelne pismo.
Oprócz wyżej opisanych błędów dzieci te popełniają wiele błędów tzw. ortograficznych, których przyczyną może być słaba pamięć wzrokowa lub kinestetyczno-ruchowa (słaba automatyzacja wzorców ruchowych ręki)
S t a r s z e k l a s y s z k o ł y p o d s t a w o w e j – k l a s a I V – V I
Motoryka duża – dziecko:
- wykazuje małą sprawność ruchową całego ciała: słabo biega, ma trudności z nauczeniem się jazdy na wrotkach, łyżwach, nartach;
- niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach kultury fizycznej;
- ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń równoważnych;
- ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń wymagających uczenia się sekwencji ruchowych – układów gimnastycznych , układów tanecznych.
Motoryka mała: obniżona sprawność ruchowa rąk – dziecko wykazuje:
- małą sprawność manualną – trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w czasie zajęć szkolnych (podczas wykonywania prac technicznych, sklejania modeli, brył na geometrii lub rysowania schematów).
Koordynacja wzrokowo-ruchowa – dziecko:
- ma trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem;
- brzydko i niechętnie rysuje, pisze mało czytelnie;
- nieprawidłowo trzyma długopis w palcach, zbyt mocno go ściska oraz naciska na papier podczas pisania (ręka szybko się męczy).
Funkcje wzrokowe – dziecko:
- ma trudności z wyróżnianiem elementów z całości i/lub z ich syntetyzowaniem w całość na przykład podczas składania puzzli;
- wykazuje trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki.
Funkcje słuchowo-językowe – dziecko:
- przekręca złożone wyrazy lub pary wyrazów (tzw. spooneryzmy: ponik kolny);
- używa sformułowań błędnych pod względem gramatycznym, ma trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, zwłaszcza wyrażających stosunki przestrzenne (np. nad–pod, za–przed, wewnątrz, na zewnątrz);
- wykazuje trudności z różnicowaniem podobnych głosek (np. z–s, b–p, k–g), myli wyrazy zbliżone fonetycznie;
- wykazuje trudności z dokonywaniem operacji na cząstkach fonologicznych (analizy, syntezy, opuszczania, dodawania, zastępowania, przestawienia na głoskach).
Pamięć fonologiczna, sekwencyjna – dziecko ma trudności z:
- zapamiętywaniem trudniejszych nazw, terminów;
- zapamiętaniem sekwencji nazw np. wczoraj–dziś–jutro, nazw miesięcy, szeregów cyfr;
- zapamiętaniem wiersza, złożonych poleceń;
- zapamiętaniem kolejność liter w alfabecie;
- szybkim nazywaniem szeregu prostych obrazków, liter, cyfr;
- szybkim wymienieniem nazw, np. owoców, imion;
- zapamiętaniem tabliczki mnożenia, liczeniem w pamięci prostych zadań.
Trudności te występują podczas rozwiązywania takich zadań, jak: dokonywanie analizy i syntezy (głoskowej i sylabowej); analizowanie i rekonstruowanie struktury fonologicznej słów (np. szukanie słów ukrytych w słowie: lewkonia; zrozumienie, co to znaczy: „kadokamek”, „ponik kolny”).
Lateralizacja – dziecko ma nieustaloną lateralizację (obuoczność, niewielka przewaga jednej ręki).
Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni – dziecko ma trudności z:
- określaniem części ciała terminami: prawe–lewe u osoby naprzeciwko;
- określeniem terminami: prawe–lewe połoŜenia 3. przedmiotów względem siebie.
Orientacja w czasie.
Dziecko z trudem zapamiętuje terminy i daty w życiu codziennym; historii; ma problemy z chronologią zdarzeń.
W tym też okresie pojawiają się trudności w innych przedmiotach szkolnych niż język polski.
Duże problemy mogą sprawiać uczniom z zaburzeniami percepcji wzrokowej, przestrzennej i pamięci wzrokowej, takie przedmioty szkolne jak:
- geografia (zła orientacja na mapie, w stronach świata);
- arytmetyka (odczytywanie liczb od prawej do lewej strony, mylenie znaków nierówności, trudności z przestrzenną organizacją zapisu działań „w słupkach”, trudności z operowaniem długimi liczbami, z wieloma zerami lub miejscami po przecinku);
- geometria (rysunek uproszczony, schematyczny); czy dzieci się tego uczą???
- chemia (zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych);
- muzyka (czytanie i zapis nut).
Uczniom z zaburzeniami percepcji słuchowej dźwięków mowy, funkcji językowych i pamięci słuchowej trudności sprawiają przedmioty:
- języki obce (zapamiętywanie słówek, odróżnianie podobnych wyrazów, prawidłowa wymowa);
- biologia (opanowanie terminologii);
- historia (zapamiętywanie nazwisk, nazw, dat, orientacja w czasie – chronologia);
- arytmetyka (zapamiętywanie szeregów cyfr, szczególnie wspak, utrwalenie tabliczki mnożenia oraz liczenie w pamięci).
Trudności pojawić się mogą również w przedmiotach szkolnych wymagających dobrej sprawności motorycznej:
- kultura fizyczna (niektóre ćwiczenia, np. równoważne, układy gimnastyczne);
- sztuka, geometria, biologia, geografia (rysowanie
BIBLIOGRAFIA
Informacje przygotowane są na podstawie :
Prof. dr hab. Marta Bogdanowicz (Uniwersytet Gdański )Dr hab. Aneta Borkowska (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) - MODEL ROZPOZNAWANIA SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU (ORE)
Przygotowała:
Ewa Długosz
pedagog szkolny