PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII
CELE EDUKACYJNE
CELE OCENIANIA
PODRĘCZNIKI
Klasa VII – „"Chemia Nowej Ery" podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej” Jan Kulawik, Teresa Kulawik, Maria Litwin
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Uczeń jest zobowiązany do posiadania zeszytu przedmiotowego (z kompletnymi notatkami oraz pisemnymi pracami domowymi), zeszytu ćwiczeń oraz podręcznika. Brak zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń jest zobowiązany zgłosić na początku lekcji.
ZASADY USTALANIA OCEN
1. Obowiązuje sześciostopniowa skala ocen (1-6).
2. Ocenie podlegają:
- sprawdziany,
- kartkówki,
- odpowiedzi ustne,
- zadania domowe,
- aktywność na lekcji,
- praca indywidualna lub grupowa na lekcji,
- udział w konkursach przedmiotowych,
- wykonanie tabel, schematów, wykresów lub innych pomocy dydaktycznych,
- wiedza zdobyta samodzielnie,
2. Sprawdziany oraz kartkówki są obowiązkowe dla każdego ucznia.
0% - 29% - niedostateczny,
30% - 50% - dopuszczający,
51% - 74% - dostateczny,
75% - 89% - dobry,
90% - 100% - bardzo dobry,
95% – 100% + zadania o podwyższonym stopniu trudności
15. Oceny przyjmują wagę:
sprawdziany pisemne mają wagę 2, pozostałe oceny mają wagę 1.
16.Oceny semestralne/roczne wystawiane są według następującej skali:
- średnia ważona do 1,5 - niedostateczny
- średnia ważona powyżej 1,5 - dopuszczający
- średnia ważona powyżej 2,5 - dostateczny
- średnia ważona powyżej 3,5 - dobry
- średnia ważona powyżej 4,5 – bardzo dobry
Ocenę celującą otrzymuje:
- laureat konkursów chemicznych kuratoryjnych lub innych organizowanych
przez instytucje związane z oświatą na szczeblu wojewódzkim i krajowym,
- uczeń, który w znacznym stopniu wykracza poza podstawę programową z danego
przedmiotu i otrzymał średnią ważoną powyżej 5,2,
17. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
18. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
19. Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione pisemne prace
kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniona
uczniowi lub jego rodzicom.
cząstkowych musi zdawać egzamin klasyfikacyjny lub jest nieklasyfikowany.
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA
a) opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą,
b) uzyskał 100% prawidłowych odpowiedzi z prac pisemnych,
c) potrafi korzystać z różnych źródeł informacji nie tylko tych wskazanych przez nauczyciela,
d) potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
e) proponuje rozwiązania nietypowe,
f) umie formułować problemy i dokonywać analizy syntezy nowych zjawisk,
g) potrafi precyzyjnie rozumować posługując się wieloma elementami wiedzy, nie tylko z zakresu chemii,
h) potrafi udowodnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji, będącej skutkiem zdobytej samodzielnie wiedzy,
i) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych lub wymagających wiedzy chemicznej, szczebla wyższego niż szkolny.
a) opanował wymagania na ocenę dobrą,
b) opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane programem,
c) potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
d) wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień,
e) sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji, potrafi dotrzeć do innych źródeł wiadomości,
f) potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne,
g) potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych,
h) wykazuje się aktywną postawą w czasie lekcji,
i) potrafi poprawnie rozumować o kategoriach przyczynowo-skutkowych wykorzystując wiedzę przewidzianą programem również pokrewnych przedmiotów.
a) opanował wymagania na ocenę dostateczną,
b) opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone
programem,
c) poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje przy pomocy nauczyciela,
d) potrafi korzystać ze wszystkich poznanych na lekcji źródeł informacji (układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice i inne),
e) potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
f) rozwiązuje niektóre zadania dodatkowe o niewielkiej skali trudności,
g) poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych,
h) jest aktywny w czasie lekcji.
a) opanował wymagania na ocenę dopuszczającą,
b) opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
c) poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania z pomocą nauczyciela typowych zadań teoretycznych lub praktycznych o niewielkim stopniu trudności,
d) potrafi korzystać, przy pomocy nauczyciela, z takich źródeł wiedzy jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
e) z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenie chemiczne,
f) potrafi przy pomocy nauczyciela pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych,
g) w czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym.
a) ma braki w opanowaniu wiadomości określonych programem nauczania, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
b) rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
c) z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i równania chemiczne,
d) przejawia niesystematyczne zaangażowanie w proces uczenia się.
a) nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia się,
b) nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
c) nie zna symboliki chemicznej,
d) nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
e) nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi,
f) nie wykazuje zadawalającej aktywności poznawczej i chęci do pracy.