PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z HISTORII
Nauczanie historii odbywa się według programu nauczania Wczoraj i dziś dla klas IV - VIII szkoły podstawowej.
Oceny stawiane przez nauczyciela są zgodne ze Szkolnym Ocenianiem i Przedmiotowym Systemem Oceniania.
I. Uwzględniając specyfikę przedmiotu, nauczyciel dokonuje systematycznej kontroli i oceny osiągnięć uczniów. Ocenianiu (w skali od 1 do 6) podlegają następujące formy aktywności ucznia:
1) Sprawdziany wiadomości i umiejętności lub testy z poszczególnych działów (przynajmniej dwa godzinne sprawdziany lub testy w semestrze):
2) przynajmniej jeden sprawdzian 15—20 minutowy w semestrze – kartkówka (materiał z wiedzy i umiejętności):
3) kartkówki z czytania ze zrozumieniem (przynajmniej jedna w semestrze):
4) odpowiedzi ustne:
5) prace domowe, zeszyt przedmiotowy:
6) praca na lekcji – aktywność:
- indywidualna praca ucznia,
- praca ucznia w grupie,
- ocenę - za znaczący wkład pracy podczas lekcji,
- „+” (pięć „+” daje ocenę bardzo dobrą),
II. Oceniając testy i sprawdziany punktowane, stosuje się zasadę określania wartości wypowiedzi za pomocą skali procentowej:
Klasy IV – VIII
100% (sprawdziany i testy) |
- celujący |
100% - 90% (kartkówki) |
- bardzo dobry |
99% - 90% (sprawdziany i testy) |
- bardzo dobry |
89%-75% |
- dobry |
74%-50% |
- dostateczny |
49%-30% |
- dopuszczający |
Poniżej 30% |
- niedostateczny |
Oceny przyjmują następującą wagę:
1. oceny bieżące - za aktywność, zadanie domowe, prace w grupie, kartkówki, odpowiedzi ustne - mają wagę 1
2. oceny długookresowe -za prace klasowe, sprawdziany, test wiadomości i umiejętności badanie wyników nauczania -mają wagę 2.
III. Oceny semestralne/roczne wystawiane są według następującej skali:
1. średnia ważona powyżej 1,5 - dopuszczający
2. średnia ważona powyżej 2,5 - dostateczny
3. średnia ważona powyżej 3,5 - dobry
4. średnia ważona powyżej 4,5 – bardzo dobry
5. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który ma średnią ważoną do 1,5
6. Ocenę celującą otrzymuje uczeń :
1) laureat konkursów historycznych, kuratoryjnych lub innych organizowanych przez instytucje związane z oświatą na szczeblu wojewódzkim i krajowym,
2) uczeń, który otrzymał średnią ważoną powyżej 5,2.
3) uczeń, który jest laureatem konkursu szkolnego otrzymuje cząstkową ocenę celującą
(z wagą 2) i dyplom.
4) o wystawieniu oceny celującej uczniom wymienionym w punkcie 2, 3 decyduje nauczyciel uczący historii.
Uczniowi przysługuje odwołanie od oceny semestralnej/rocznej zgodnie z zasadami Szkolnego Oceniania.
Informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach i postępach:
IV. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z historii i społeczeństwa.
1.Celujący - 6
Uczeń posiada wiedzę historyczną wykraczającą w wyraźny sposób poza podstawy programowe, jego zasób wiedzy i umiejętności świadczy o wyraźnych i sprecyzowanych uzdolnieniach humanistycznych, prezentuje daleko idącą dociekliwość i wnikliwość podczas analizy problemów historycznych, wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów, uczestniczy i osiąga sukcesy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach i olimpiadach. Uczeń przejawia szczególne zainteresowanie przedmiotem, wskazuje wzorową postawę na lekcjach historii; czyta lektury historyczne.
2. Bardzo dobry – 5
Uczeń w pełni przyswoił wiadomości przewidziane programem nauczania. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem, wykorzystuje różnorodne źródła wiedzy, potrafi skorelować je z wiedzą z pokrewnych przedmiotów, aktywnie uczestniczy w lekcjach, wykonuje wszystkie zadania i polecenia. Wykazuje się myśleniem historycznym, umiejętnościami intelektualnymi, bardzo dobrze posługuje się mapą, chronologią, językiem historycznym, przejawia zainteresowanie przedmiotem, jest systematyczny i posiada starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy.
3. Dobry – 4
Uczeń ma w zakresie wiedzy niewielkie braki, wskazuje aktywność na lekcjach, posiada wiedzę podręcznikową, „sucho relacjonuje fakty”, ma luki w materiale faktograficznym, próbuje wiązać ze sobą wydarzenia i wyciągać wnioski, choć zdarzają się mu pomyłki przy samodzielnym referowaniu zagadnień, ogólnie orientuje się na mapie historycznej, przejawia zainteresowanie przedmiotem, jest systematyczny i posiada starannie prowadzony zeszyt przedmiotowy.
4. Dostateczny – 3
Uczeń w stopniu średnim opanował materiał nauczania, jego wiedza jest ogólna
i fragmentaryczna. Nie wiąże wydarzeń historycznych w logiczną całość, poprawnie wykonuje zadania i polecenia przy pomocy nauczyciela. Popełnia błędy rzeczowe i logiczne, jest sporadycznie aktywny na lekcji. Umie wypunktować ważne zagadnienia i problemy. Zna pobieżnie materiał z podręcznika, przedstawia „suche fakty” (minimum 51% znajomości treści nauczania. Uczeń ma pozytywny stosunek do przedmiotu, prowadzi zeszyt, choć czasami niedbale, orientuje się na mapie historycznej, ma kłopoty z chronologią.
5.Dopuszczający – 2
Uczeń wykazuje spore braki w wiedzy i umiejętnościach wymaganych programem nauczania i podstawą programową. Jest bierny na lekcji, radzi sobie tylko przy pomocy nauczyciela. Posiada nikłą znajomość mapy i chronologii historycznej. Nie umie wiązać faktów i porównywać ich ze sobą, nie przejawia myślenia przyczynowo – skutkowego, bardzo słabo zna terminologię historyczną; ma poważne trudności z analizą wydarzeń. Posiada około 30% wiedzy i umiejętności, prezentuje poprawną postawę wobec przedmiotu i nauczyciela; zna cel nauki historii i jest pozytywnie nastawiony do przedmiotu.
6.Niedostateczny – 1
Uczeń nie opanował podstawy programowej, ma braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiające dalszą kontynuację nauki i przyswajanie treści programowych. Jest notorycznie nieprzygotowany do lekcji, nie rozumie i nie umie wykonać prostych poleceń, nawet przy pomocy nauczyciela. Cechuje go brak systematyczności i chęci do nauki, jest bierny na lekcjach. Uczeń nie znajduje sensu nauki przedmiotu, fragmentarycznie prowadzi zeszyt, nie nosi i nie korzysta z podręcznika, nie wypełnia poleceń nauczyciela, nie uważa na lekcjach, opuszcza lekcje, jest niezdyscyplinowany i leniwy, ignoruje przedmiot i nauczyciela, nie potrafi korzystać z mapy, nie potrafi dokonać prostej analizy historycznej, nie umie wyciągać wniosków, myli lub nie zna pojęć, dat, faktów i postaci. Odpowiada chaotycznie i nieskładnie, przejawia rażący brak wiedzy, postaw i umiejętności.