PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
I. Zasady ogólne
1. Przedmiotowy System Oceniania (PSO) jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania (WSO) i stanowi załącznik do Statutu Szkoły.
2. W ramach oceniania przedmiotowego nauczyciel rozpoznaje poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego przez nauczyciela programu nauczania uwzględniającego tę podstawę.
3. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia tj. stan wiedzy i umiejętności uczniów oraz postępy czynione przez ucznia.
4. O zakresie wymagań edukacyjnych i kryteriach oceniania nauczyciel informuje uczniów na pierwszej lekcji języka niemieckiego.
5. Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (m.in. na podstawie orzeczeń i opinii PPP).
6. Ocenę wyraża się w sześciostopniowej skali od 1 do 6.
7. Ocenianie ma za zadanie umożliwić:
a) informowanie ucznia, rodzica i nauczyciela o poziomie osiągnięć edukacyjnych oraz postępach ucznia,
b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, rozwijaniu uzdolnień, pokonywaniu trudności,
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
II. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych
1. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności w semestrze:
Formy sprawdzania wiadomości i rodzaje aktywności ucznia podlegające ocenie |
Ilość razy |
Odpowiedzi ustne |
1-2 |
Kartkówki |
5-6 |
Sprawdziany (prace klasowe) |
2-3 |
Prace domowe |
1-2 |
Sprawdzian ze słownictwa - fiszki |
2-3 |
Aktywność |
1-3 |
Ewent. prace dodatkowe (referaty, projekty) |
1 |
Inne ćwiczenia na lekcji lub w domu |
1-3 |
Ćwiczenia online |
2-4 |
Ewent. udział w konkursach, itp. |
1 |
2. Do sprawdzania wiedzy, umiejętności i postępów edukacyjnych ucznia stosuje się takie narzędzia jak: obserwacja ucznia w trakcie zajęć edukacyjnych, udział w ćwiczeniach, testy, sprawdziany, prace pisemne, kartkówki, wypowiedzi ustne, prace domowe, aktywny udział w zajęciach, ćwiczenia online, fiszki.
3. Uzyskane oceny są jawne, na prośbę ucznia lub jego opiekunów prawnych podlegają uzasadnieniu, a ocenione prace pisemne wglądowi.
4. Sprawdziany, kartkówki, prace pisemne zapowiadane przez nauczyciela są obowiązkowe.
5. Prace klasowe zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i obejmują materiał z jednego lub dwóch działów w zależności od stopnia trudności zagadnień gramatycznych i zakresu słownictwa.
Sprawdziany (kartkówki) obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji są zapowiadane na lekcji poprzedzającej sprawdzian.
6. W ciągu jednego semestru uczeń może być dwa razy nieprzygotowany i dwa razy zgłosić brak pracy domowej.. Uczeń powinien zgłosić to przed rozpoczęciem zajęć – wtedy jest zwolniony z odpowiedzi ustnej i z pisania niezapowiedzianej kartkówki.
7. Uczeń ma prawo do uzyskania pomocy nauczyciela w nadrobieniu zaległości wynikających z długotrwałej nieobecności w szkole. Termin nadrobienia zaległości podlega indywidualnym ustaleniom (adekwatnym do długości i przyczyny nieobecności).
8. Kartkówkę oraz pracę klasową uczeń jest zobowiązany poprawić (pisemnie lub ustnie) w ciągu 2 tygodni. W przypadku nieobecności ucznia podczas pracy klasowej z powodów losowych, ma on również 2 tygodnie na jej napisanie – w terminie ustalonym z nauczycielem i dogodnym dla obu stron. Termin dwutygodniowy jest nieodwołalny. W wyjątkowych sytuacjach dodatkowy termin jest ustalany z nauczycielem. Niezaliczenie kartkówki, pracy klasowej lub sprawdzianu w ciągu dwóch tygodni jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Praca niesamodzielna na kartkówce lub klasówce - ściąganie – skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości poprawy.
9. Zaproponowaną przez nauczycielkę ocenę końcową uczeń może poprawić, uzupełniając zaległości, zaliczając zaległy materiał i poprawiając oceny cząstkowe – ustnie lub pisemnie, pod warunkiem, że zaproponowana ocena niedostateczna nie wynika z wysokiej absencji, braku zaangażowania w lekcję lub lekceważenia przedmiotu.
10. Ocena końcoworoczna zostaje ustalona zgodnie z WSO.
11. Kryteria oceny prac pisemnych:
0% - 29% à ocena niedostateczna
30% - 50% à ocena dopuszczająca
51% - 74% à ocena dostateczna
75% - 89% à ocena dobra
90% - 100% à ocena bardzo dobra
95-100% i zadania dodatkowe à ocena celująca
Wymagania na poszczególne oceny
|
OCENA NIEDOSTATECZNA |
OCENA DOPUSZCZAJĄCA |
OCENA DOSTATECZNA |
OCENA DOBRA |
OCENA BARDZO DOBRA |
OCENA CELUJĄCA |
|
|
NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
|
Wiadomości: środki językowe fonetyka ortografia |
Uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.
|
• zna ograniczoną liczbę podstawowych słów i wyrażeń • popełnia liczne błędy w ich zapisie i wymowie • zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela • popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań |
• zna część wprowadzonych słów i wyrażeń • popełnia sporo błędów w ich zapisie i wymowie • zna większość wprowadzonych struktur gramatycznych • popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych w trudniejszych zadaniach |
• zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń • zwykle poprawnie je zapisuje i wymawia • zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne • popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne |
• zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia • poprawnie je zapisuje i wymawia • zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne • popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić |
Uczeń spełnia kryteria na ocenę bdb. oraz wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria.
|
Umiejętności |
Recepcja • rozumie polecenia nauczyciela, w bardzo ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie – rozumie pojedyncze słowa • rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na czytanie
|
Recepcja • rozumie polecenia nauczyciela • częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie |
Recepcja • rozumie polecenia nauczyciela • poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie |
Recepcja • rozumie polecenia nauczyciela • poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie • zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi
|
||
Produkcja •wypowiedzi ucznia nie są płynne i są b. krótkie: wyrazy, zdania pojedyncze, w formie pisemnej dwa, trzy zdania • u. przekazuje i uzyskuje niewielką część istotnych informacji • wypowiedzi są w dużym stopniu nielogiczne i niespójne • u. stosuje niewielki zakres słownictwa i struktur • u. popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne które mogą zakłócać komunikację
|
Produkcja •wypowiedzi nie są zbyt płynne, ale mają dostateczną długość • u. przekazuje i uzyskuje większość istotnych informacji • wypowiedzi są częściowo nielogiczne i niespójne • u. stosuje słownictwo i struktury odpowiednie do formy wypowiedzi • popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych, które nie zakłócają jednak komunikacji
|
Produkcja • wypowiedzi/ prace pisemne są dość płynne i mają odpowiednią długość • u. przekazuje i uzyskuje wszystkie istotne informacje • wypowiedzi są logiczne i w miarę spójne • u. stosuje adekwatne do tematu słownictwo i struktury • popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, nie zakłócające komunikacji • pisząc uczeń stosuje odpowiednią formę i styl |
Produkcja • wypowiedzi/ prace pisemne są płynne i mają odpowiednią długość • u. przekazuje i uzyskuje wszystkie wymagane informacje • wypowiedzi są logiczne i spójne • u. stosuje bogate słownictwo i struktury • popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne • u. stosuje odpowiednią formę i styl
|