System oceniania z języka polskiego (PSO)
Z języka polskiego uczeń może otrzymać ocenę za: test sprawdzający umiejętność czytania ze zrozumieniem, wypracowanie klasowe, wypracowanie domowe, sprawdzian gramatyczny, dyktando, kartkówki, prace domowe, aktywność, zadania dodatkowe (prezentacje, referaty), recytację wiersza lub fragmentów prozy, badanie wyników nauczania, konkursy, egzaminy próbne, sprawdziany (inne niż gramatyczne).
Prace klasowe (waga 2)
Są obowiązkowe. Zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem. Swoim zakresem obejmują wiedzę z danego działu. Zadania oceniane są na punkty, które następnie są sumowane i przeliczane na procenty. Oceny wystawiane są zgodnie z procentową skalą obowiązującą w WSO czyli:
Klasy IV-VIII
100% (sprawdziany i testy) - celujący
100% - 90% (kartkówki) - bardzo dobry
99% - 90% (sprawdziany i testy) - bardzo dobry
89%-75% - dobry
74%-50% - dostateczny
49%-30% - dopuszczający
Poniżej 30% - niedostateczny
Uczeń nieobecny w szkole w dniu pisania pracy klasowej ma obowiązek napisać ją w terminie poprawkowym w ciągu 2 tygodni. Jeśli uczeń nie zgłosi się na napisanie zaległej pracy klasowej wówczas nauczyciel sam zadecyduje (bez powiadamiania ucznia), kiedy uczeń będzie ją pisał. Takie samo postępowanie dotyczy ucznia często opuszczającego pierwszy termin prac klasowych.
Uczeń może poprawić każdy sprawdzian, w ustalonym terminie ( zgodnie z WSO, czyli w ciągu 2 tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac klasowych). Prace klasowe rodzic może dostać do wglądu na dniach otwartych, na zebraniach szkolnych lub w innym terminie ustalonym z nauczycielem.
Poprawie nie podlegają testy sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem, wypracowania klasowe i dyktanda.
Kartkówki (waga1)
Nie są zapowiadane (oprócz kartkówek z lektur i epok). Obejmują trzy ostatnie jednostki tematyczne (nie lekcje). Oceniane są na punkty i przeliczane na procenty. Oceny wystawiane są zgodnie z obowiązującą skalą procentową. Ocen z kartkówek nie poprawiamy!
Prace domowe (waga1)
Są obowiązkowe. Pracę domową ma również obowiązek odrobić uczeń nieobecny w szkole. Będą sprawdzane na lekcji w jeden z następujących sposobów:
Wypracowania
Kryteria oceny wypracowania (klasy IV - VI)
2p. - w całości
1p. - w części
2p. - pełne
1p. - niepełne ale poprawne
3p.-oryginalna i urozmaicona wypowiedź; konsekwentnie i logicznie uporządkowana; rozwinięta i zgodna z polecaną formą, bogata treściowo, przemyślana, oparta na własnej refleksji
2p.-logiczna,konsekwentna wypowiedź, zgodna z zalecaną formą (ale zawierająca drobne błędy), rozwinięta, poprawna treściowo, ale oparta na stereotypowych sądach
1p.-praca ogólnikowa, niekonsekwentna, zgodna z polecaną formą wypowiedzi (ale zawierająca liczne błędy), uboga treściowo.
0p.-uczeń pisze pracę na inny temat lub w innej formie
1p.- styl konsekwentny, dostosowany do formy wypowiedzi
0p.-styl niekonsekwentny lub niedostosowany do formy wypowiedzi
1p.- dopuszczalne 4 błędy (fleksyjne, składniowe, leksykalne, frazeologiczne)
0p.- więcej niż 4 błędy(fleksyjne, składniowe, leksykalne, frazeologiczne)
1p.-dopuszczalne 2 błędy
0p.-więcej niż 2 błędy
*Kryterium dla ucznia z dysleksją:
Wypowiedź jest komunikatywna (pomimo błędów w zapisie) i logicznie uporządkowana.
1p.-dopuszczalne 3 błędy
0p.-więcej niż 3 błędy
*Kryterium dla ucznia z dysleksją:
Wypowiedź jest komunikatywna (pomimo błędów w zapisie) i logicznie uporządkowana.
Maksymalna ilość punktów:15p.
15p.-14p. - bdb. (5)
13p.-11p. - db. (4)
10p.-8p. - dost.(3)
7p.-5p. - dop (2)
4p. i poniżej - ndst. (1)
Kryteria oceny krótkiej wypowiedzi (klasy IV - VI)
-pisma użytkowe(np. zaproszenie, ogłoszenie)
a) użycie wszystkich istotnych informacji (2p.)
b) częściowe użycie istotnych informacji (1p.)
c) brak właściwych informacji (0p.)
(0-2bł.-1p.,3bł.i więcej-0p.)
*Kryterium dla ucznia z dysleksją:
Wypowiedź jest komunikatywna (pomimo błędów w zapisie) i logicznie uporządkowana.
Maksymalna ilość punktów 6
6-5p.-bdb.(5) 4p.-db.(4) 3p.-dost.(3) 2p.- dop.(2) 1p. i poniżej – ndst.(1)
Dyktanda
Oznaczenie błędów:
1.ó-u, ż-rz, ch-h, wielkie i małe litery: -6p.
2. zakończenia wyrazów: -ii, -ji, -ą, -om, -on, -ę, -em, -en; zakończenia czasowników w czasie przeszłym typu: -ął, -ęła, -ęliśmy, -ęły, -ęli; pisownia partykuły”nie”, łączna lub rozdzielna pisownia wyrażeń przyimkowych, pisownia przyimków złożonych: -4p.
3.błędy fonetyczne, zmiana litery, brak litery, zmiana wyrazu, brak wyrazu, mylenie zapisu głosek (np.:b:p), zmiękczenia(np.:słonice zamiast słońce), błędny podział wyrazu na sylaby podczas przenoszenia do następnej linii: -2p.
4.interpunkcja: -1p.
* za jeden błąd należy uznać powtarzanie błędu w zapisie wyrazów należących do tej samej rodziny,
* kryteria mogą być modyfikowane przez nauczyciela w zależności od stopnia trudności tekstu, ilości wyrazów, które nie były ćwiczone na lekcji, długości dyktanda, poziomu znajomości ortografii w klasie.
*** Dyktando napisane przez ucznia z dysleksją rozwojową ( zwłaszcza z dysortografią) nie będzie podlegało ocenie według powyższych kryteriów. Ocenę alternatywną dla takiego ucznia stanowić będzie ocena za pracę alternatywną np. dodatkową pracę domową bazującą na szkolnym dyktandzie (np. zredagowanie słownika wyrazów trudnych). W ocenie takiej pracy należy uwzględnić przede wszystkim wysiłek dziecka, jego motywację i starania.
Skala oceniania dla klas 4:
0p. ujemnych - 6
od -1 do -8p. - 5
od -9 do -18p. -4
od – 19 do -30p. -3
od 31 do 46p. -2
poniżej 46p. -1
Dla klas 5-6:
0p. ujemnych -6
od -1 do -6p.-5
od -7 do -12p.-4
od -13 do -20p.-3
od -21 do -32p.-2
poniżej 32p.-1
Dla klas 7-8:
0p. ujemnych -6
od -1 do -4p. -5
od -5 do -10p.-4
od-11 do -18p.-3
od-19 do -30p.-2
poniżej 30p.-1
Kryterium oceny wypracowania (klasy VII - VIII)
Poszczególne kryteria
|
Ilość punktów |
1.Zgodność z tematem a) praca w całości zgodna z tematem b) praca w części zgodna z tematem Uwaga: Jeśli treść pracy jest niezgodna z tematem, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną
2. Rozwinięcie tematu - dobór materiału a) oryginalne rozwinięcie tematu, dojrzałe, ciekawe wykorzystanie tekstów kultury lub życiowego doświadczenia b) pełne rozwinięcie tematu, trafne wykorzystanie tekstów kultury lub życiowego doświadczenia c)niepełne ale poprawne rozwinięcie tematu i stereotypowe wykorzystanie tekstów kultury lub życiowego doświadczenia
3. Wartości uniwersalne a) wskazywanie i akcentowanie wartości uniwersalnych i podstaw społecznie oczekiwań b) nieodróżnianie podstawowych wartości, epatowanie okrucieństwem lub wulgarnością
4. Zastosowanie właściwej formy wypowiedzi a) forma zgodna z poleceniem b) forma zgodna z poleceniem ale zawierająca usterki
5. Respektowanie zasad kompozycyjnych a) właściwa trójdzielna kompozycja b) zachwiania w kompozycji ( np. brak wstępu, akapitów) 6. Estetyka pracy
7. Bogactwo słownictwa a) słownictwo bardzo bogate, dojrzałe, zróżnicowane, dostosowane do treści brak powtórzeń b) słownictwo bogate, dostosowane do treści c) słownictwo przeciętne, ale dostosowane do treści d) słownictwo ubogie, liczne powtórzenia
8. Poprawność językowa i stylistyczna a) język zgodny z normą, brak błędów, dobry styl pracy b) nieliczne błędy stylistyczne (1-2), styl poprawny c) nieliczne błędy stylistyczne (3-4), styl niepoprawny d) liczne błędy, styl niepoprawny
9. Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna Uwaga: cztery błędy interpunkcyjne traktujemy jako jeden błąd ortograficzny a) praca bez błędów ortograficznych, 1-3 błędy interpunkcyjne b) praca do 3 błędów ortograficznych c) praca zawierająca 4-5 błędów ortograficznych d) praca powyżej 5 błędów ortograficznych
*Kryterium dla ucznia z dysleksją: Wypowiedź jest komunikatywna (pomimo błędów w zapisie) i logicznie uporządkowana.
|
0-2 2 1
0-3
3
2
1
0-1
1
0
0-2 2 1
0-2 2 1 0-1
0-3
3 2 1 0
0-3 3 2 1 0
0-3
3 2 1 0
|
|
Maksymalna ilość punktów: 20
0-5 punktów ocena niedostateczna
6-9 punktów ocena dopuszczająca
10-14 punktów ocena dostateczna
15-17 punktów ocena dobra
18-20 punktów ocena bardzo dobra
Kryteria oceny krótkiej wypowiedzi, pisma użytkowe (klasy VII - VIII)
-notatka, ogłoszenie, zaproszenie, zawiadomienie, życiorys, podanie, CV, list motywacyjny
Poszczególne kryteria |
Ilość punktów |
1. Przedstawienie istotnych informacji dotyczących poszczególnych form wypowiedzi |
0-2 |
a) użycie wszystkich istotnych informacji b) częściowe użycie istotnych informacji c) brak właściwych informacji |
2 1 0 |
2. Poprawność językowa i kompozycyjna (właściwa dla danej formy wypowiedzi) 3. Poprawność stylistyczna (dopuszcza się złamanie jednej zasady) |
0-1 |
0-1 |
|
4. Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna (dopuszcza się jeden błąd ortograficzny i dwa błędy interpunkcyjne) *Kryterium dla ucznia z dysleksją: Wypowiedź jest komunikatywna (pomimo błędów w zapisie) i logicznie uporządkowana. |
0-1 |
Maksymalna ilość punktów 5
pkt. 5 ocena bardzo dobra
pkt. 4 ocena dobra
pkt. 3 ocena dostateczna
pkt. 2 ocena dopuszczająca
pkt. 1-0 ocena niedostateczna
Za udział w konkursie uczeń może otrzymać ocenę 5 lub 6 w zależności do miejsca jakie zdobył. Waga oceny zależy od rangi konkursu.
Aktywność na lekcji
Za krótkie wypowiedzi ucznia lub jego aktywność pomocniczo będą używane znaki „+” i „-‘’, a następnie zamieniane zgodnie z regułą:
1)+++++ ocena bardzo dobra
2) --- ocena niedostateczna
* Maksymalna ilość ocen z aktywności w ciągu semestru to 3.
Każdy uczeń w ciągu półrocza może 2 razy zgłosić nieprzygotowanie do lekcji i dwa razy brak pracy domowej bez podawania przyczyny. Zostanie to odnotowane w dzienniku lekcyjnym lub notesie nauczyciela. Dodatkowo nieprzygotowanie może zgłosić uczeń, który był nieobecny w szkole ponad tydzień. Takie nieprzygotowanie nie zostanie nigdzie zapisane.
Nieprzygotowanie zgłasza uczeń na początku lekcji po wejściu do sali, podchodząc do nauczyciela. Jeśli tego nie zrobi ,a będzie kartkówka uczeń musi ją napisać. Uczeń, który nie zgłosił braku pracy domowej, otrzymuje ocenę niedostateczną. Także uczeń który przekroczył limit nieprzygotowań otrzymuje 1 z pracy domowej.
Uczeń będący w szkole, który nie ma notatki z lekcji lub ma ją niekompletną otrzymuje dodatkową pracę domową . Jej brak powoduje wpisanie oceny 1 za zadania dodatkowe.
Niewłaściwe zachowanie na lekcji ( rozmowy, głośne zwracanie uwag kolegom, opowieści nie na temat, itp.) będzie skutkowało uwagą w dzienniku i zadaniem dodatkowej pracy.
1.Pismo, zarówno w zeszycie przedmiotowym , jak i w pracach pisemnych, ma być staranne.
2.Uczeń złapany na ściąganiu na klasówkach i kartkówkach otrzymują ocenę 1 bez możliwości poprawy.
3.Jeśli uczeń sfałszował pracę pisemną np. poprawił po nauczycielu ocenioną pracę na swoją korzyść, otrzymuje uwagę do dziennika (co wpłynie na ocenę z zachowania) i traci możliwość poprawy z tej oceny.
4. W czasie lekcji zabrania się korzystać z telefonów i tabletów.
5. W czasie lekcji uczeń może wyjść z sali tylko w uzasadnionych przypadkach.
6. Oceny na półrocze / koniec roku szkolnego stawiane są zgodnie ze średnią ważoną wszystkich ocen z języka polskiego otrzymanych przez ucznia w ciągu półrocza/ roku szkolnego i zgodnie z WSO