(wg. WSiP)
Nr lekcji |
Temat lekcji |
Kształcenie z wykorzystaniem komputera |
Stopień
|
Katalog wymagań programowych na poszczególne stopnie szkolne |
1. |
Bezpieczne dane, bezpieczny komputer, bezpieczny ja |
Przypomnienie zasad BHP w pracy z komputerem. Jak radzić sobie z uzależnieniem od komputera i internetu |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
2. |
Pomyśl, zaplanuj |
Analiza zadania, projektowanie rozwiązania, procedury pomocnicze w Logomocji |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
3. |
Jedzie pociąg z daleka |
Skalowanie rysunku w Logomocji |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
4. |
Wirujące wiatraki |
Wykorzystanie kodu rysunku do tworzenia postaci żółwia w Logomocji |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
5. |
Liczby z kresek |
Zamiana kodu paskowego na liczby |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
6. |
Kreski z liczb |
Zamiana liczb na kod paskowy, wprowadzenie do dwójkowego systemu liczbowego |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
7. |
Obrazy z ekranu |
Tworzenie instrukcji ilustrowanej zrzutami ekranu |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
8. |
Multimedialna instrukcja |
Tworzenie filmu wideo z prezentacji multimedialnej |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
9. |
Piramida zdrowia |
Infografika, czyli graficzna prezentacja informacji |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
10. |
Pomoc z angielskiego |
Korzystanie z serwisu Freerice.com i Tłumacza Google, poprawianie pisowni angielskiej w edytorze tekstu |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
11. |
Akademia matematyki |
Ćwiczenia z matematyki na portalu Khanacademy.org |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
12. |
Dziel się wiedzą! |
Poznawanie siostrzanych projektów Wikipedii |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
13. |
Dzień Bezpiecznego Internetu |
Opracowanie bezpiecznego hasła do konta w internecie |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
14. |
Grafika wektorowa |
Poznawanie grafiki wektorowej, korzystanie z biblioteki Openclipart |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
15. |
Glog Ja w sieci |
Tworzenie multimedialnego plakatu online w serwisie Glogster |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
16. |
Scratch w nowej wersji |
Rysowanie w edytorze wektorowym Scratcha, definiowanie nowych bloków |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
17. |
Scratch – mnożenie liczb |
Wykonywanie działań na liczbach i napisach w Scratchu |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
18. |
Scratch – sprawdź, czy umiesz mnożyć |
Tworzenie testu z tabliczki mnożenia w Scratchu |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
19. |
Scratch – gra Zgadnij liczbę! |
Tworzenie pętli warunkowej, losowanie liczb w Scratchu |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
20. |
Zróbmy to razem! |
Korzystanie z Dokumentów Google, poznawanie pracy w chmurze |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
21. |
Kto, kiedy, gdzie? |
Korzystanie z Dokumentów Google, sortowanie i filtrowanie danych |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
22. |
Policz, czy warto! |
Wprowadzanie serii danych, kopiowanie formuł w arkuszu kalkulacyjnym |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
23. |
Tik-tak, tik-tak |
Data w arkuszu kalkulacyjnym, formaty specjalne |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
24. |
Orzeł czy reszka? |
Losowanie danych i sporządzanie wykresów w arkuszu kalkulacyjnym |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
25. |
Astronomia z komputerem |
Zwiedzanie komputerowych planetariów – Stellarium i Google Earth |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
26. |
Blog edukacyjny |
Zakładanie i prowadzenie bloga edukacyjnego |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
27. |
Liternet |
Czytanie literatury w internecie – biblioteka internetowa, np. Wolne Lektury |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
28. |
Projekt zespołowy – organizacja |
Wysyłanie listów z załącznikiem do grupy odbiorców – serwis Interklasa |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
29. |
Projekt zespołowy – realizacja i pokaz |
Wybór formy projektu, przygotowanie do pokazu, sprawozdanie z prac nad projektem |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
|||
30. |
Moje prace świadczą o mnie |
Tworzenie dokumentu z dostępem do wykonanych prac |
2 |
|
3 |
|
|||
4 |
|
|||
5 |
|
|||
6 |
|
Zajęcia z zajęć komputerowych są w ogromnej większości ćwiczeniami praktycznymi. Ćwiczenia te powinny się kończyć pewnym rezultatem. I ten rezultat pracy na lekcji jest oceniany. Oceniana jest zgodność osiągniętego rezultatu z postawionym zadaniem, przykładowo: czy procedura utworzona przez ucznia daje właściwy wynik. Mniejsze znaczenie ma sposób rozwiązania.
Forma aktywności |
Jak często występuje |
Uwagi |
ćwiczenia wykonywane w trakcie lekcji
|
w zasadzie na każdej lekcji |
sprawdzamy wyniki pracy |
praca na lekcji |
na każdej lekcji |
sprawdzamy: sposób pracy, aktywność, przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy
|
odpowiedzi ustne, udział w dyskusjach
|
czasami |
|
prace domowe
|
czasami |
|
referaty, opracowania |
głównie w ramach realizacji projektów (ciągów lekcji)
|
|
przygotowanie do lekcji |
wtedy, gdy potrzebne |
zwracamy uwagę na pomysły i przygotowane materiały do pracy na lekcji
|
udział w konkursach |
nieobowiązkowo |
wpływa na podwyższenie oceny
|
Opis wymagań, które trzeba spełnić, aby uzyskać ocenę:
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji i zadania dodatkowe. Jego wiadomości i umiejętności wykraczają poza te, które są zawarte w podstawie programowej przedmiotu zajęcia komputerowe. Jest aktywny na lekcjach i pomaga innym uczniom. Bezbłędnie wykonuje ćwiczenia na lekcji, trzeba mu zadawać dodatkowe, trudniejsze zadania. Bierze udział w konkursach informatycznych, przechodząc w nich poza etap wstępny. Wykonuje dodatkowe prace informatyczne, takie jak przygotowanie pomocniczych materiałów na komputerze, pomoc innym nauczycielom w wykorzystaniu komputera na ich lekcjach.
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji. Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie przedmiotu zajęcia komputerowe. Na lekcjach jest aktywny, pracuje systematycznie i potrafi pomagać innym w pracy. Zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je bezbłędnie.
Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze nie tylko proste zadania. Opanował większość wiadomości i umiejętności, zawartych w programie przedmiotu zajęcia komputerowe. Na lekcjach pracuje systematycznie i wykazuje postępy. Prawie zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je niemal bezbłędnie.
W przypadku niższych stopni istotne jest to, czy uczeń osiągnął podstawowe umiejętności wymienione w podstawie programowej, czyli:
Uczeń potrafi wykonać na komputerze proste zadania, czasem z niewielką pomocą. Opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej przedmiotu zajęcia komputerowe. Na lekcjach stara się pracować systematycznie, wykazuje postępy. W większości wypadków kończy wykonanie ćwiczeń na lekcji.
Uczeń czasami potrafi wykonać na komputerze proste zadania, opanował część umiejętności zawartych w podstawie programowej przedmiotu zajęcia komputerowe. Na lekcjach pracuje niesystematycznie, jego postępy są zmienne, nie kończy wykonania niektórych ćwiczeń. Braki w wiadomościach i umiejętnościach nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności informatycznych w toku dalszej nauki.
Uczeń nie potrafi wykonać na komputerze prostych zadań. Nie opanował podstawowych umiejętności zawartych w podstawie programowej przedmiotu zajęcia komputerowe. Nie wykazuje postępów w trakcie pracy na lekcji, nie pracuje na lekcji lub nie kończy wykonania ćwiczeń. Nie ma wiadomości i umiejętności niezbędnych dla kontynuowania nauki na wyższym poziomie.
Wykonując powtórnie najgorzej ocenione zadania (lub zadania podobnego typu) w trakcie dodatkowych zajęć poza lekcją (np. w godzinach, kiedy pracownia jest otwarta) lub w domu, jeśli jest taka możliwość i można wierzyć, że będzie pracować samodzielnie.
Dwa razy w semestrze. Nieprzygotowanie należy zgłosić przed lekcją, nie zwalnia to jednak z udziału ucznia w lekcji (jeśli to konieczne, na lekcji powinni pomagać mu koledzy i nauczyciel).
Co powinien zrobić uczeń, gdy był dłużej nieobecny?
W miarę możliwości powinien nadrobić istotne ćwiczenia i zadania wykonywane na opuszczonych lekcjach.