Jak to działa? Program nauczania ogólnego zajęć technicznych (Lecha Łabeckiego)
Hierarchia ważności ocen odpowiada kolejności ich wymienienia.
Uczeń, który nie pisał kartkówki z powodu nieobecności w szkole, pisze ją w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
Uczeń ma prawo poprawić ocenę z kartkówki w ciągu dwóch tygodni po otrzymaniu oceny. Termin i formę poprawy ustala nauczyciel w porozumieniu z uczniem.
Skala ocen
0% - 30% niedostateczny (1)
31% - 50% dopuszczający (2)
51% - 70% dostateczny (3)
71% -90% dobry (4)
91% - 99% bardzo dobry (5)
99% - 100% celujący (6)
Przy ustalaniu ocen z odpowiedzi ustnych i prac domowych stosuje się kryteria jak przy kartkówkach.
Aktywność i szczególne zaangażowanie w rozwiązywanie problemów na lekcji nagradza się znakiem „+”. Po zdobyciu 5 plusów uczeń otrzymuje ocenę „celujący”, a trzech ocenę „bardzo dobry”.
Uwaga: Prace pisemne mogą być zastąpione testami online.
O przewidywanych ocenach nauczyciel informuje ucznia na zajęciach edukacyjnych zaś wychowawca informuje rodzica (prawnego opiekuna) na zebraniu z rodzicami.
Ocena roczna jest oceną podsumowującą osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
« zna swoje miejsce pracy,
« umie zorganizować miejsce pracy i odpowiednio o nie dbać,
« zna drogę ewakuacyjną z pracowni i szkoły,
« potrafi odpowiednio postępować w razie ogłoszenia alarmu wymagającego ewakuacji z pracowni i szkoły,
« rozumie znaczenie umieszczania znaków bezpieczeństwa na terenie obiektu użyteczności publicznej,
« zna podstawowe kształty znaków,
« rozumie znaczenie ochrony środowiska,
« potrafi określić źródła zanieczyszczenia środowiska,
« rozumie znaczenie segregacji śmieci,
« wie, co to są przepisy ruchu drogowego,
« zna skutki nieprawidłowego zachowania się na drodze,
« zna zasady bezpiecznego poruszania się pieszych po drodze indywidualnie,
« rozumie konieczność wprowadzenia odpowiedniego wieku i wyposażenia roweru w celu dopuszczenia do ruchu drogowego rowerzystów,
« rozumie konieczność znajomości przepisów ruchu drogowego dotyczących rowerzysty,
« rozróżnia poszczególne manewry na drodze,
« potrafi opisać budowę roweru,
« potrafi omówić przeznaczenie poszczególnych elementów w rowerze,
« rozumie konieczność przeprowadzenia czynności obsługi technicznej roweru,
« rozumie niebezpieczeństwo związane z nieprawidłowym przygotowaniem roweru do jazdy,
« rozróżnia pojęcie pieszy i rowerzysta,
« rozumie znaczenie znaków dotyczących rowerzystów,
« rozumie pojęcie „skrzyżowanie”,
« zna czynniki wpływające na zatrzymanie pojazdu,
« potrafi prawidłowo zachować się w miejscu wypadku,
« rozumie konieczność przestrzegania przepisów ruchu drogowego,
« potrafi poruszać się rowerem na placu,
Ocena dostateczna
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „dopuszczający” i ponadto:
Ocena dobra
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dostateczną i ponadto:
« potrafi odpowiednio postępować w razie skaleczenia i wypadku,
« potrafi udzielić pomocy koledze w razie skaleczenia,
« potrafi wskazać oznaczenie drogi ewakuacyjnej w szkole, sklepie,
« umie odczytać informacje umieszczoną na znakach bezpieczeństwa umieszczonych w pracowni, szkole,
« potrafi odczytać symbole recyklingu na opakowaniach,
« zna przyczyny powstawania dziury ozonowej i efektu cieplarnianego,
« zna odpady szczególnie niebezpieczne dla środowiska i miejsca ich składowania,
« rozumie zasadę przekazywania napędu za pomocą przekładni,
« rozumie znaczenie poruszania się rowerem jako ekologicznym środkiem transportu,
« potrafi z pomocą osoby dorosłej wykonać obsługę techniczną roweru zgodnie z instrukcją,
« potrafi korzystać z kodeksu drogowego,
« potrafi omówić najczęstsze przyczyny wypadków drogowych z udziałem pieszych,
« zna obowiązkowe wyposażenie roweru,
« zna przepisy dotyczące rowerzysty,
« zna definicje poszczególnych manewrów,
« wie, w jakich miejscach zabronione jest wykonywanie poszczególnych manewrów,
« zna zasady korzystania przez rowerzystów z chodnika,
« zna przepisy zabraniające korzystania przez rowerzystów z chodnika,
« zna wybrane znaki drogowe poziome i pionowe dotyczące rowerzysty,
« wie, jak się zachować wobec pojazdów uprzywilejowanych,
« zna hierarchię znaków i sygnałów drogowych,
« zna czynniki mające wpływ na czas reakcji,
« potrafi prawidłowo powiadomić służby ratunkowe o miejscu wypadku i stanie poszkodowanych,
« zna obowiązujące prędkości poruszania się pojazdów,
« odnajduje w rozkładzie jazdy dogodne połączenie z przesiadką
« potrafi przygotować rower do jazdy (sprawdzić jego stan techniczny, wyregulować wysokość siodełka do wzrostu osoby jadącej).
Ocena bardzo dobra
Ocenę „bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „dobry” i ponadto:
« wzorowo organizuje swoje stanowisko pracy,
« potrafi obsługiwać sprzęt przeciwpożarowy (gaśnica),
« umie odczytać informację umieszczoną na większości znaków bezpieczeństwa,
« potrafi znaleźć informacje o znakach bezpieczeństwa w Polskich Normach, oraz Internecie,
« potrafi wytłumaczyć związek między produkcją, np. prądu elektrycznego, a zanieczyszczeniem środowiska,
« potrafi opisać elementy poszczególnych układów w rowerze, precyzyjnie opisać ich rolę,
« zna ścieżki rowerowe w najbliższej okolicy,
« potrafi samodzielnie wykonać obsługę techniczną roweru zgodnie z instrukcją,
« wie, w jakie elementy nie może być wyposażony rower,
« zna zasady przewożenia bagażu rowerem,
« potrafi prawidłowo wykonać poszczególne manewry na rowerze w miasteczku ruchu drogowego, na placu,
« zna zasady przewożenia osób rowerem,
« zna wszystkie znaki drogowe poziome i pionowe dotyczące rowerzysty,
« prawidłowo przejeżdża przez skrzyżowania na placu lub w miasteczku ruchu drogowego,
« potrafi zmierzyć swój czas reakcji,
« potrafi udzielić pierwszej pomocy,
« potrafi odczytać informację z opakowania leków dotyczące prowadzenia pojazdów po ich zażyciu,
« uzyskał kartę rowerową,
« posługuje się narzędziami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
« wybiera dogodne połączenie środkami komunikacji publicznej,
« projektuje piktogram, wykazując się pomysłowością.
Ocena celująca
Ocenę „celujący” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „bardzo dobry” i ponadto:
« reprezentuje szkołę na zawodach, np. BRD,
« potrafi samodzielnie wykonać projekt znaku bezpieczeństwa zgodnie z zasadami zawartymi w Polskich Normach,
« czynnie uczestniczy w akcjach zbiórki baterii, opakowań aluminiowych, makulatury
« bierze udział w konkursach poświęconych ekologii,
« potrafi omówić konstrukcję rowerów wyścigowych (dojazdy terenowej, do jazdy na czas na torze wyścigowym i na szosie),
« potrafi zaplanować klasową wycieczkę rowerową,
« potrafi samodzielnie wykonać drobne naprawy roweru (wymiana żarówki, regulacja hamulców, regulacja przerzutek),
« wykonuje pracę w sposób twórczy
« potrafi omówić zasady: ograniczonego zaufania, szczególnej ostrożności,
« zna zasady bezpiecznego poruszania się kolumn pieszych po drodze,
« zna warunki dopuszczenia rowerzysty i roweru do ruchu drogowego w krajach Unii Europejskiej,
« zna przepisy dotyczące poruszania się kolumn rowerowych,
« potrafi omówić nieprawidłowości przy wykonywaniu manewrów na rowerze przez kolegów,
« zna dozwoloną prędkość, z jaką rowerzysta może poruszać się po chodniku,
« potrafi kierować ruchem drogowym na skrzyżowaniu, na placu lub w miasteczku ruchu drogowego,
« potrafi zdiagnozować w rowerze stan ogumienia i stan hamulców,
« potrafi prawidłowo pokierować grupą sanitarną w miejscu wypadku na placu lub w miasteczku ruchu drogowego,
« potrafi przedstawić wnioski, co należy zrobić, aby wypadków było mniej,
« formułuje ocenę gotowej pracy.
Ocena „niedostateczny”
Otrzymuje uczeń, który:
« nie spełnia wymogów nawet na ocenę dopuszczającą
« nie wypełni testu online na platformie edukacyjnej
Ocena „dopuszczający”
Uczeń:
« rozumie znaczenie ochrony środowiska,
« potrafi określić źródła zanieczyszczenia środowiska,
« rozumie znaczenie segregacji śmieci,
« zna historię produkcji papieru,
« potrafi wymienić surowce do produkcji papieru,
« potrafi prawidłowo zorganizować swoje stanowisko pracy,
« bezpiecznie i prawidłowo posługuje się narzędziami do obróbki papieru,
« potrafi docenić znaczenie lasów dla życia człowieka,
« rozumie skutki nieodpowiedzialnego pozyskiwania drewna,
« rozróżnia i prawidłowo nazywa podstawowe narzędzia do obróbki drewna,
« zna rośliny i zwierzęta, z których uzyskuje się włókna do produkcji materiałów włókienniczych,
« rozumie znaczenie umieszczania metek ubraniowych,
« dba o ład i porządek na swoim stanowisku pracy,
« zna zasady zachowania się przy stole,
« zna zasady przygotowania posiłku,
« zna pojęcie dobowa norma energetyczna,
« rozumie znaczenie dokumentacji technicznej,
« wie w jaki sposób produkowany jest prąd elektryczny w elektrowni cieplnej,
« potrafi wymienić inne sposoby produkcji prądu elektrycznego,
« zna podstawowe symbole elektryczne,
« zna zasady rysowania symboli i schematów elektrycznych,
Ocena „dostateczny”
Ocenę „dostateczny” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „dopuszczający” i ponadto:
« potrafi wymienić surowce wtórne, które można odzyskać w gospodarstwie domowym,
« wie, w jaki sposób ograniczyć „produkcję śmieci” w swoim gospodarstwie domowym,
« rozumie sens racjonalnego korzystania z energii elektrycznej, gazu, wody,
« wie, w jaki sposób produkuje się papier,
« rozumie znaczenie odzyskiwania makulatury,
« umie z pomocą kolegi, nauczyciela „wyprodukować” papier czerpany,
« racjonalnie gospodaruje materiałami,
« potrafi wymienić zalety i wady przedmiotów wykonanych z drewna,
« rozumie konieczność produkcji materiałów drewnopochodnych,
« potrafi wymienić kilka gatunków drzew iglastych i liściastych,
« rozróżnia i prawidłowo nazywa podstawowe narzędzia, przyrządy pomiarowe i przybory do obróbki drewna oraz potrafi określić ich przeznaczenie,
« wie, w jaki sposób otrzymuje się włókno naturalne,
« potrafi odczytać symboli na metkach ubraniowych z pomocą tablicy znaków,
« potrafi prawidłowo i bezpiecznie posługiwać się narzędziami do obróbki materiałów włókienniczych,
« wie, gdzie znalazły zastosowanie tworzywa sztuczne,
« potrafi wskazać w swoim środowisku przedmioty wykonane z tworzyw sztucznych,
« potrafi odczytać ze zrozumieniem instrukcję obsługi danego urządzenia,
« rozumie zasadę jego działania,
« rozumie znaczenie i rolę w organizmie poszczególnych składników pokarmowych,
« potrafi wskazać źródło występowania poszczególnych składników pokarmowych,
« zna zasady kulturalnego podawania i spożywania posiłku,
« potrafi samodzielnie przygotować posiłek,
« potrafi odczytać kaloryczność produktów z książki kucharskiej,
« rozumie znaczenie norm w technice,
« zna elementy rysunku technicznego,
« zna zasady wykreślania rysunku technicznego,
« potrafi wykonać prostopadłościan z plasteliny na podstawie trzech rzutów prostokątnych z zachowaniem wymiarów,
« zna podstawowe pojęcia z kodeksu drogowego,
« wie, z jakich elementów składa się droga,
« rozumie międzynarodowe znaczenie oznakowania dróg,
Ocena „dobry”
Ocenę „dobry” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „dostateczny”
i ponadto:
« potrafi odczytać symbole recyklingu na opakowaniach,
« zna przyczyny powstawania dziury ozonowej i efektu cieplarnianego,
« zna odpady szczególnie niebezpieczne dla środowiska i miejsca ich składowania,
« potrafi określić podstawowe gatunki papieru,
« potrafi samodzielnie „wyprodukować” papier czerpany,
« zna proces wytwarzania materiałów drewnopochodnych i związane z tym problemy z ochroną środowiska,
« potrafi wskazać możliwości zagospodarowania odpadów z drewna,
« umie nazwać poszczególne operacje technologiczne związane z obróbką drewna,
« prawidłowo dobiera i posługuje się podstawowymi narzędziami, przyrządami pomiarowymi i przyborami do obróbki drewna,
« zna proces otrzymywania włókna lnianego,
« wie, w jaki sposób otrzymuje się tkaninę i dzianinę,
« potrafi samodzielnie odczytać znaczenie symboli na metkach ubraniowych,
« zna sposoby numeracji odzieży,
« docenia znaczenie tworzyw sztucznych,
« potrafi wymienić zalety tworzyw sztucznych,
« rozumie problemy ekologiczne związane ze składowanie i utylizacją tworzyw sztucznych,
« zna nazwy podstawowych tworzyw sztucznych,
« prawidłowo dobiera narzędzia do wykonywanych operacji technologicznych,
« docenia znaczenie warzyw i owoców w żywieniu człowieka,
« potrafi odczytać informacje na gotowych produktach żywnościowych,
« potrafi ułożyć jadłospis dla siebie na jeden dzień,
« wie, od czego zależy dobowa norma energetyczna,
« wie, ile wynosi dobowa norma energetyczna w jego wieku,
« rozumie konieczność wymiarowania rysunku i zna zasady wymiarowania,
« zna zasady rysowania w rzutach prostokątnych,
« zna rodzaje pisma technicznego,
« potrafi wykonać proste bryły (składające się z dwóch prostopadłościanów) z plasteliny na podstawie trzech rzutów prostokątnych,
« potrafi wymienić elementy elektryczne przykładowych urządzeń elektrycznych w gospodarstwie domowym,
« potrafi czytać schematy elektryczne,
« umie zmontować obwód elektryczny na podstawie schematu,
« potrafi opisać rolę poszczególnych elementów wykonanej instalacji,
« potrafi korzystać z kodeksu drogowego.
Ocena „bardzo dobry”
Ocenę „bardzo dobry” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „dobry”
i ponadto:
« potrafi wytłumaczyć związek między produkcją, np. prądu elektrycznego, a zanieczyszczeniem środowiska,
« potrafi wytłumaczyć związek między produkcją papieru a zmianami środowiska,
« potrafi określić zastosowanie poszczególnych gatunków papieru,
« potrafi samodzielnie wyprodukować papier czerpany z ozdobami (zasuszone kwiaty, liście itp.)
« zna zawody związane z lasem i obróbką drewna,
« zna budowę pnia drewna,
« potrafi rozpoznać podstawowe gatunki drewna,
« potrafi samodzielnie przenieść wymiary z rysunku na materiał,
« zna zalety i wady materiałów włókienniczych pochodzenia naturalnego i sztucznego,
« wie, gdzie można przekazać niepotrzebną odzież,
« potrafi samodzielnie dokonać pomiarów sylwetki i określić rozmiar odzieży,
« potrafi wymienić wady tworzyw sztucznych,
« potrafi wytłumaczyć zależność między produkcją tworzyw sztucznych a zanieczyszczeniem środowiska,
« potrafi przygotować dokumentację techniczną,
« prawidłowo nazywa poszczególne operacje technologiczne,
« potrafi wykonać podstawowe czynności konserwacyjne przy danym urządzeniu,
« potrafi wyjaśnić pojęcie urządzenie energooszczędne,
« potrafi wskazać sposoby zagospodarowania odpadków produktów żywnościowych,
« potrafi wyjaśnić pojęcie zdrowa żywność,
« zna podstawowe witaminy i składniki mineralne oraz ich rolę w organizmie,
« potrafi obliczyć wartość energetyczną przygotowanej potrawy,
« zna skutki nieprawidłowego odżywiania się,
« potrafi wyjaśnić pojęcie dieta,
« rozumie niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania różnego rodzaju diet,
« potrafi pisać pismem technicznym prostym,
« potrafi zwymiarować prostą figurę,
« potrafi wykreślić w rzutach prostokątnych prostą bryłę,
« potrafi przyporządkować rzutowanie do bryły i bryłę do rzutowania,
« potrafi wykonać bryły (składające się z trzech prostopadłościanów) z plasteliny na podstawie 3 rzutów prostokątnych,
« wie, w jaki sposób dociera prąd elektryczny do naszych mieszkań,
« rozumie problem odzyskiwania, składowania i likwidacji baterii i akumulatorów,
« potrafi narysować prosty schemat elektryczny i zmontować układ na podstawie instrukcji,
« wie, kto to jest pieszy, uczestnik ruchu, kierowca i kierujący ruchem.
Ocena „celujący”
Ocenę „celujący” otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę „bardzo dobry” i ponadto:
« czynnie uczestniczy w akcjach zbiórki baterii, opakowań aluminiowych, makulatury,
« bierze udział w konkursach poświęconych ekologii,
« uczestniczy w konkursach plastycznych związanych z produkcją i obróbką papieru,
« potrafi rozpoznać i wymienić nazwy materiałów drewnopochodnych,
« uczestniczy w zajęciach koła modelarskiego, dekoracyjnego itp.,
« prezentuje swoje wytwory na konkursach i wystawach,
« potrafi wykonać samodzielnie karmnik dla ptaków, zakładkę do książki, ozdobną serwetkę, fartuszek itp.,
« zna podstawowe nazwy włókien sztucznych,
« potrafi rozróżnić, nazwać i wskazać zastosowanie podstawowych tworzy sztucznych,
« potrafi odczytać informacje z tabliczki znamionowej urządzenia,
« potrafi wyjaśnić pojęcia: konserwanty, polepszacze,
« potrafi omówić sposoby konserwowania żywności,
« potrafi zwymiarować figurę z trzema otworami,
« potrafi wykreślić w rzutach prostokątnych bryłę składającą się z czterech prostopadłościanów,
« potrafi dorysować trzeci rzut na podstawie podanych dwóch rzutów,
« potrafi wskazać błędy w rzutowaniu i wymiarowaniu,
« potrafi wykonać bryły (składające się z trzech lub czterech prostopadłościanów) z plasteliny na podstawie dwóch rzutów,
« potrafi wskazać sposoby oszczędzania energii elektrycznej w swoim domu,
« potrafi wykonać projekt instalacji elektrycznej (np. prostej instalacji alarmowej), narysować schemat i wykonać układ.