STATUT PRYWATNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
(tekst jednolity)
Rozdział I4Spis treści
Postanowienia ogólne 4
Rozdział II 5
Cele i zadania Prywatnej Szkoły Podstawowej 5
Rozdział III 7
Organy Prywatnej Szkoły Podstawowej 8
Organ Prowadzący 9
Dyrektor Szkoły 9
Zastępca Dyrektora 10
Rada Pedagogiczna 11
Rada Rodziców 12
Samorząd Uczniowski 12
Rozdział IV 13
Społeczność Prywatnej Szkoły Podstawowej 13
Uczniowie 13
Prawa Ucznia 13
Obowiązki Ucznia 14
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia 14
Nagrody 15
Kary 15
Nauczyciele i wychowawcy 16
Wychowawcy 18
Rodzice 18
Rozdział V 20
Organizacja pracy Prywatnej Szkoły Podstawowej 20
Zasady działalności szkoły 20
Formy pracy szkoły 22
Formy współdziałania szkoły z rodzicami 23
Egzamin ósmoklasisty 24
Świetlica szkolna 24
Biblioteka szkolna 25
Pedagog szkolny 25
Rozdział VI 26
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna 26
Rozdział VII 27
Szkolne Ocenianie 27
Założenia ogólne Szkolnego Oceniania 27
Klasyfikacja 29
Ogólne kryteria ustalania ocen w klasach I - III 30
Ogólne kryteria ustalania ocen w klasach IV - VIII 30
Warunki i tryb ustalania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych 34
Egzamin klasyfikacyjny 34
Egzamin sprawdzający 36
Egzamin poprawkowy 37
Termin i sposób informowania uczniów i rodziców o ocenach szkolnych 38
Zasady i tryb przeprowadzania prac pisemnych 39
Tryb ustalania ocen z zachowania 41
Dodatkowe ustalenia 47
Rozdział VIII 48
Szczególne rozwiązania w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły 48
Zadania dyrektora 48
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość 49
Aktywności ucznia stanowiące podstawę do oceniania 50
Praca Rady Pedagogicznej 50
Rozdział IX 51
Zasoby materialne Prywatnej Szkoły Podstawowej 51
Rozdział X 51
Postanowienia końcowe 51
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1) Art. 84 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. 1996 Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami);
2) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz. U dn. 11 stycznia 2017 r.poz.59);
3) Rozporządzenie MEN z dn.29 czerwca 2017r.(Dz. U z dn.5 lipca 2017r.);
4) Rozporządzenie MEN z dn.14 luty 2017r.(Dz. U. z dn. 14 luty 2017r.);
§ 2
§ 3
„Prywatna Szkoła Podstawowa”
26-110 Skarżysko-Kamienna
Ul. Słowackiego 29
NIP 663178 46 75
Tel/fax 41 25 11344
Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
1) szkole nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej, przedstawicieli rodziców i samorządu uczniowskiego szkoły.
1) Biblioteki;
2) sali gimnastycznej;
3) boisk i urządzeń sportowo-rekreacyjnych;
4) pomieszczeń administracyjno-gospodarczych;
5) pracowni komputerowej;
6) świetlicy szkolnej.
Zasady korzystania z wyżej wymienionych pomieszczeń określają odrębne regulaminy.
Rozdział II
Cele i zadania Prywatnej Szkoły Podstawowej
§ 4
Celem i zadaniem Prywatnej Szkoły Podstawowej jest:
1) włączenie rodziców w działalność szkoły (konsultowanie decyzji dotyczących ich dzieci);
2) integrowanie działań szkoły i rodziców;
3) efektywną komunikację szkoła - dom oraz dom - szkoła;
4) dostarczanie rodzicom informacji oraz propozycji rozwiązywania problemów wychowawczych;
§ 5
Szkoła w zakresie nauczania zapewnia uczniom w szczególności:
§ 6
Sposoby realizacji zadań Szkoły
1) tworzenie bezpiecznej, ciepłej atmosfery w szkole;
2) niwelowanie zachowań agresywnych i przemocy w szkole;
3) Budowanie pozytywnego obrazu siebie;
4) wzbudzanie w uczniach poczucia budowanie pozytywnego obrazu siebie;
§ 7
Szkoła zapewnia opiekę uczniom odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości organizacyjnych i finansowych w szczególności poprzez:
§ 8
Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują:
§ 9
Rozdział III
Organy Prywatnej Szkoły Podstawowej.
§ 10
1) Organ prowadzący;
2) Dyrektor;
3) Zastępca Dyrektora;
4) Rada Pedagogiczna;
5) Rada Rodziców - jeżeli została powołana przez dyrektora w porozumieniu z Rodzicami;
6) Samorząd Uczniowski - jeżeli został utworzony przez uczniów.
§ 11
Organ prowadzący
1) zapewnia warunki działania Szkoły Podstawowej;
2) współuczestniczy w wyposażaniu szkoły w niezbędne środki;
3) zatwierdza coroczny budżet;
4) powołuje i odwołuje dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
5) zmienia i zatwierdza zmiany w odpowiednich regulaminach;
6) zatwierdza wysokość czesnego;
7) podejmuje decyzje w nadzwyczajnych sprawach finansowych;
8) prowadzi i nadzoruje inwestycje.
§ 12
Dyrektor Szkoły
1) reprezentuje szkołę na zewnątrz;
2) dba o prestiż i tworzy wizję przyszłości Prywatnej Szkoły Podstawowej;
3) opracowuje i przedstawia organowi prowadzącemu do zatwierdzenia:
a program dydaktyczny, wychowawczo-profilaktyczny,
b arkusz organizacyjny,
c preliminarz budżetowy z określeniem wysokości czesnego.
4) dba o systematyczne poprawianie warunków organizacyjnych, materialnych i technicznych;
5) zwołuje posiedzenia i przewodniczy Radzie Pedagogicznej;
6) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji; sprawuje wewnętrzny nadzór pedagogiczny w celu systematycznego doskonalenia pracy nauczycieli;
7) dba o zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
8) egzekwuje przestrzeganie bezpieczeństwa i dyscypliny pracy;
9) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą i majątkiem Prywatnej Szkoły Podstawowej;
10) zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników, określa zakres obowiązków i odpowiedzialności nauczycieli oraz innych pracowników Prywatnej Szkoły Podstawowej;
11) powołuje v-ce dyrektora i określa jego kompetencje;
12) nadzoruje i odpowiada za prowadzenie dokumentacji;
13) decyduje o trybie przyjmowania uczniów oraz zmiany przez nich klasy;
14) na wniosek Rady Pedagogicznej dokonuje skreślenia z listy uczniów;
15) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
16) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
17) odpowiada za właściwą organizacje i przebieg egzaminu w klasie 8 szkoły;
18) dopuszcza do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania, podręczników, materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych, na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty;
19) podaje do publicznej wiadomości zestawu podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego;
20) zezwala uczniowi na indywidualny program lub tok nauki, w trybie i na warunkach określonych w ustawie Prawo oświatowe;
21) organizuje odpowiednie warunki nauczania uczniowi, który posiada orzeczenie
o potrzebie indywidualnego nauczania;
22) ustala dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
23) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa;
24) ustala na podstawie ramowego planu nauczania szkolny plan nauczania, w tym tygodniowy wymiar godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych dla poszczególnych klas na danym etapie edukacyjnym.
1) decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
2) decydowanie w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
3) występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
4) dokonywanie oceny pracy nauczycieli oraz pozostałych pracowników zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
5) sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą uczącymi się w szkole;
6) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów;
7) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu zawodowym;
8) zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych,
9) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
10) organizowanie procesu awansu zawodowego nauczycieli;
11) zawieszenie w pełnieniu obowiązków nauczyciela, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego;
12) zawieszenie w pełnieniu obowiązków nauczyciela, jeżeli wszczęte postępowanie karne lub złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego dotyczy naruszenia praw i dobra dziecka.
Zastępca Dyrektora
1) realizuje ustalone pensum godzin dydaktycznych;
2) sporządza tygodniowy plan zajęć i plan dyżurów nauczycieli;
3) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli;
4) rozlicza godziny ponadwymiarowe nauczycieli;
5) organizuje i nadzoruje przebieg egzaminu ósmoklasisty;
6) sprawuje nadzór pedagogicznego;
7) współpracuje z nauczycielami w zakresie organizacji wycieczek i wyjść na zawody sportowe i inne;
8) współdziała w planowaniu, wykonywaniu i dokumentowaniu realizacji podstawy programowej, programu wychowawczo -profilaktycznego, ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej szkoły;
9) organizuje nauczanie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
10) dokonuje oceny pracy nauczycieli w ramach przydziału;
11) realizuje uchwały rady pedagogicznej objętych zakresem czynności;
12) śledzi przepisy prawa oświatowego i przepisy wykonawcze dotyczące funkcjonowania szkoły;
13) na bieżąco informuje dyrektora szkoły o problemach kadrowych i organizacyjnych występujących w szkole;
14) wykonuje inne zadania wynikające z działalności statutowej szkoły i zlecone przez dyrektora.
§ 14
Rada Pedagogiczna
1) realizuje plan pracy Prywatnej Szkoły Podstawowej;
2) zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmuje uchwały w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
4) przedstawia dyrektorowi wnioski o przyznanie nagród i ukaranie uczniów, w tym skreślenia z listy uczniów;
5) opiniuje przyznanie uczniom indywidualnego toku lub programu nauczania;
6) zatwierdza plan pracy szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły;
7) ustala sposoby wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy szkoły.
§ 15
Rada Rodziców
§ 16
Samorząd Uczniowski
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Rozdział IV
Społeczność Prywatnej Szkoły Podstawowej.
§ 17
Uczniowie
§ 18
Prawa ucznia
1) poszanowania godności, ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną oraz bezpiecznych warunków nauki;
2) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy;
3) zindywidualizowanej nauki gwarantującej wysoki poziom nauczania;
4) wszechstronnego rozwijania zdolności, talentów i zainteresowań;
5) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny;
6) opieki wychowawczej i korzystania z pomocy psychologicznej,
7) aktywnego uczestniczenia i współorganizowania życia szkoły;
8) powoływania Samorządu Uczniowskiego i organizacji współpracujących z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną;
9) odpoczynku podczas przerw;
10) udziału w organizowanych w szkole zajęciach dodatkowych;
11) uwzględniania przez nauczyciela opinii PPP;
12) znajomości celów i zadań lekcyjnych oraz jasnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji;
13) pomocy ze strony nauczyciela w przypadku wystąpienia trudności.
§ 19
Obowiązki ucznia.
1) przestrzegania prawa szkolnego;
2) chronienia własnego życia i zdrowia;
3) przeciwdziałania zagrożeniom życia i zdrowia innych;
4) przestrzegania ogólnie przyjętych norm moralnych;
5) stosowania się do zasad kultury współżycia wobec kolegów, nauczycieli i innych osób;
6) dbania o ład i porządek oraz wspólne dobro szkoły i jej estetyczny wygląd;
7) przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
8) dbania o kulturę zachowania i kulturę języka;
9) zasad higieny osobistej i higieny otoczenia;
10) starannego i sumiennego odrabiania prac domowych;
11) systematycznego i punktualnego przychodzenia na zajęcia;
12) aktywnego udziału w lekcjach i przestrzegania ustalonych zasad porządkowych:
a) pozostawienia sali lekcyjnej w nienagannym porządku,
b) dbania o powierzony klasie sprzęt i pomoce naukowe,
c) niezwłocznego zgłaszania nauczycielowi wszystkich uszkodzeń sprzętu lub pomocy dydaktycznych.
13) uzupełniania braków wynikających z absencji.
§ 20
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia
§ 21
Nagrody
1) pochwała wychowawcy na forum klasy;
2) pochwała dyrektora na forum szkoły;
3) dyplomy i nagrody rzeczowe za uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem, za znaczące osiągnięcia w konkursach i zawodach międzyszkolnych;
4) list gratulacyjny do rodziców.
§ 22
Kary
1) upomnienie ustne wychowawcy klasy, nauczyciela przedmiotu lub dyrektora szkoły;
2) w przypadku przewinienia, które znacząco łamie Regulamin Szkoły, powtarza się, uwłacza godności drugiej osoby lub stanowi zagrożenie zdrowia lub życia następuje natychmiastowy wpis uwagi do dziennika i wezwanie rodziców;
3) upomnienie pisemne wychowawcy klasy, nauczyciela przedmiotu lub dyrektora szkoły-wpis uwagi do dziennika lekcyjnego;
4) wezwanie rodziców ucznia na rozmowę;
5) nagana Dyrektora szkoły;
6) skreślenie ucznia z listy uczniów.
§ 23
1) rażące okazywanie lekceważenia wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły;
2) kradzież lub świadome niszczenie mienia innych osób lub mienia społecznego;
3) poważne wykroczenie przeciw zasadom bezpieczeństwa oraz normom Statutu;
4) świadome lub uporczywe demoralizowanie innych przez słowa, gesty, uczynki i publikacje, a także przez gorszący dla innych stosunek do obowiązków szkolnych;
5) stosowanie wobec innych osób agresji;
6) poważne zakłócenie porządku publicznego poza szkołą, udokumentowane przez organa do tego powołane;
7) spożywanie na terenie szkoły lub w trakcie wyjść i wycieczek szkolnych napojów alkoholowych, narkotyków, środków odurzających, dopalaczy i palenie papierosów.
§ 24
Nauczyciele i wychowawcy
1) odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć obowiązkowych, nieobowiązkowych i pozalekcyjnych oraz obozów i wycieczek szkolnych;
2) troski o dobro ucznia, poszanowania jego godności oraz podmiotowego traktowania ucznia;
3) dbałości o prestiż i wysoki poziom nauczania w Prywatnej Szkole Podstawowej;
4) realizowania programu nauczania zgodnie z planem dydaktycznym i podstawami programowymi zatwierdzonymi przez Ministerstwo Edukacji i Nauki;
5) wspierania rozwoju psychofizycznego uczniów ich zdolności oraz zainteresowań;
6) bezstronności i obiektywizmu w ocenianiu uczniów;
7) przeprowadzania lekcji zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć określonym przez dyrektor;
8) wykonywania obowiązków dydaktyczno-opiekuńczych powierzonych przez dyrektora w określonym roku szkolnym;
9) pełnienia dyżurów na przerwach zgodnie z harmonogramem określonym przez dyrektora;
10) przedstawieniu dyrektorowi szkoły rozkładu nauczania przedmiotu;
11) rzetelnego prowadzenia dokumentacji dydaktycznej;
12) uczestniczenia w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
13) bieżącego informowania rodziców uczniów o postępach w nauce oraz informowania ich o grożących ocenach niedostatecznych najpóźniej na miesiąc przed końcem semestru lub roku szkolnego;
14) doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swojej wiedzy oraz wprowadzania autorskich programów służących lepszemu wykształceniu i wychowaniu uczniów;
15) dbałości o pomoce dydaktyczne i majątek szkoły;
16) dotrzymania tajemnicy obrad Rady Pedagogicznej.
1) warunków pracy umożliwiających realizację programu dydaktyczno-wychowawczego;
2) podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz zgłaszania i realizowania autorskich programów nauczania;
3) szacunku poglądów i przekonań.
§ 25
Wychowawcy
1) tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi uczniów i procesowi uczenia się;
2) integrowanie społeczności klasy;
3) rozwiązywanie konfliktów w klasie.
1) indywidualną opiekę nad każdym wychowankiem;
2) planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i rodzicami różnych form życia zespołowego, rozwijających jednostki i integrujących klasę;
3) ustalanie treści i form zajęć na godzinach przeznaczonych do dyspozycji wychowawcy;
4) koordynowanie działań wychowawczych z innymi nauczycielami uczącymi jego klasę;
5) utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów, informowanie ich o niepowodzeniach i problemach szkolnych i współdziałanie z nimi w wychowaniu.
§ 26
Rodzice
1) utworzenia Rady Rodziców;
2) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych;
3) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;,
4) otrzymywania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn niepowodzeń szkolnych;
5) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
6) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły;
7) znajomości wszystkich regulaminów wewnętrznych obowiązujących w szkole,
8) stałych spotkań z nauczycielami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, spotkania takie nie powinny być organizowane rzadziej niż raz na kwartał;
9) zapewnienia dzieciom wychowania, nauczania moralnego i religijnego zgodnie z własnymi przekonaniami;
10) wglądu w prace pisemne swoich dzieci na zasadach określonych w SO;
11) zwolnienia swojego dziecka z zajęć lekcyjnych/szklonych na pisemną lub osobistą prośbę.
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;
4) informowania Dyrektora Szkoły w terminie do 30 września każdego roku o realizacji rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub obowiązku szkolnego poza granicami kraju (dotyczy dziecka zamieszkałego w obwodzie szkoły,
a przebywającego czasowo za granicą);
5) do zapewnienia dziecku realizującemu roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne lub obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie zezwolenia, warunków nauki określonych w tym zezwoleniu;
6) zapewnienia dziecku uczęszczającemu na zajęcia pierwszego etapu edukacyjnego opieki w drodze do szkoły i w czasie jego powrotu;
7) pisemnego poinformowania nauczyciela o osobach mających prawo odbierania dziecka ze szkoły;
8) systematycznego kontaktu z wychowawcą klasy;
9) współdziałania z organami szkoły w przeciwdziałaniu przemocy, uzależnieniom, demoralizacjom i innymi przejawami patologii społecznej;
10) terminowego usprawiedliwiania nieobecności uczniów w szkole – w ciągu tygodnia od powrotu dziecka do szkoły.
Rozdział V
Organizacja pracy Prywatnej Szkoły Podstawowej.
§ 27
Zasady działalności szkoły
1) pierwszy etap edukacyjny – klasy I – III szkoły podstawowej;
2) drugi etap edukacyjny – klasy IV - VIII szkoły podstawowej.
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) warunki do nauki, środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
3) zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach w sprawie pomocy psychologiczno –pedagogicznej w publicznych, szkołach i placówkach;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne;
5) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
6) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
§ 28
Formy pracy szkoły
1) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
2) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
3) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
5) konsultacje indywidualne.
1) Religia i etyka jest prowadzona dla uczniów, których rodzice wyrażają takie życzenie.
2) Uczniom nie uczęszczającym na lekcji religii i etyki szkoła zapewnia opiekę.
1) udział ucznia w zajęciach edukacyjnych nie jest obowiązkowy;
2) uczeń nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą Dyrektorowi Szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach;
3) uczniom, których rodzice nie wyrazili zgody na uczestniczenie ich dzieci w zajęciach „Wychowania do życia w rodzinie”, szkoła zapewnia opiekę;
4) zajęcia nie podlegają ocenie i nie wpływają na promocję ucznia do klasy programowo wyższej, ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
1) dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców;
2) poszerzanie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów;
3) świadome i trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe;
4) świadomość możliwości zmian w zaplanowanej karierze zawodowej.
§ 29
Formy współdziałania szkoły z rodzicami
§ 30
Egzamin ósmoklasisty
1) nie przystąpił do egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów albo;
2) przerwał egzamin ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów;
przystępuje do egzaminu z tego przedmiotu lub przedmiotów w terminie dodatkowym w szkole.
1) egzaminu ósmoklasisty, z wyjątkiem egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego – w warunkach i formie dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających z tego ograniczenia, na podstawie pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
Świetlica szkolna
1) organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej;
2) organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz zajęć z wychowania fizycznego w pomieszczeniach i na powietrz;,
3) organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia i zamiłowania zwłaszcza: plastyczne, muzyczne, teatralne;
4) kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia;
5) współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy.
§ 32
Biblioteka szkolna
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
2) korzystanie ze zbiorów, wypożyczanie ich poza bibliotekę;
§ 33
Pedagog szkolny
1) prowadzenie działalności zgodnie ze Statutem;
2) analizowanie we współpracy z wychowawcami klas:
a. warunków rozwoju i nauki uczniów;
b. określania potrzeb rozwojowych uczniów;
c. określania indywidualnych potrzeb uczniów;
d. określenia trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci i młodzieży;
3) współpraca z Radą Pedagogiczną, dyrekcją szkoły i Radą Rodziców (ustalenie zadań wychowawczych i opiekuńczych wspierających rozwój dzieci i młodzieży, stosownie do rozpoznanych potrzeb);
4) inicjowanie i organizowanie pomocy dzieciom mającym trudności w rozwoju
i uczeniu się;
5) pomoc wychowawcom klas w organizowaniu współpracy z rodzicami:
a. pedagogizacja rodziców;
b. rozmowy indywidualne z rodzicami;
c. porady - zajęcia integracyjne;
6) współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną;
7) współpraca z osobami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problemami pomocy specjalistycznej, opieki i wychowania (analiza podejmowanych działań);
1) dziennika pracy;
2) dokumentacji uczniów objętych różnymi formami opieki i pomocy specjalistycznej na terenie szkół;
3) ewidencję rodzin patologicznych, niedostosowanych społecznie i rodzin zastępczych -uczniów uczęszczających do szkoły;
4) udzielania pomocy uczniom w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych;
5) wspierania swoimi działaniami rozwoju psychologicznego i psychofizycznego uczniów.
Rozdział VI
Pomoc pedagogiczno - psychologiczna
§ 34
§35
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły;
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5) współpraca z poradnią w zakresie oceny funkcjonowania uczniów oraz w zakresie oceny efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
1) rodzicami uczniów;
2) Prywatną Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną „Dobre Miejsce”.
Rozdział VII
Szkolne Ocenianie
Podstawa prawna
§ 36
Założenia ogólne Szkolnego Oceniania
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia:
a) Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych
w szkole programów nauczania;
2) zachowanie ucznia;
a) ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych
w Statucie Szkoły.
§ 37
Szkolne Ocenianie (SO) ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz
o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
3) udzielanie uczniowi wskazówek do samodzielnego planowania swojego rozwoju;
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia;
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
§38
Szkolne Ocenianie obejmuje:
§ 39
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
§ 40
§ 41
Klasyfikacja
1) Podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych uczniów i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych wg sześciostopniowej skali ocen zgodnie z przyjętymi kryteriami ocen;
2) Ustaleniu oceny zachowania według zasad zawartych w rozdziale X.
§ 42
Ogólne kryteria ustalania ocen w klasach I - III
§ 43
Ogólne kryteria ustalania ocen w klasach IV-VIII.
1) wiedza na poziomie znacznie przekraczającym wymagania programowe;
2) pełne rozumienie wiadomości programowych i na ich bazie operowanie treściami programowymi;
3) samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą w teorii i praktyce. Umiejętność rozwiązywania trudnych (wykraczających poza program) zadań i problemów;
4) posługiwanie się poprawnym językiem, bogatym w słownictwo. Swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową;
5) udział w konkursach przedmiotowych i odnoszenie sukcesów, duża aktywność na lekcjach i kołach zainteresowań;
6) systematyczność i dokładność w pracy i nauce.
1) wiedza na wysokim poziomie wymagań programowych;
2) pełne rozumienie wiadomości programowych;
3) samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą w teorii i praktyce. Umiejętność rozwiązywania zadań i problemów o wysokim stopniu trudności;
4) poprawny język, bogate słownictwo, swobodne posługiwanie się terminologią w zakresie materiału objętego programem nauczania;
5) udział w konkursach przedmiotowych, aktywność na lekcjach;
6) systematyczność i dokładność w pracy i nauce.
1) wiedza na poziomie spełniającym wymagania programowe (75%-89%)
2) pełne zrozumienie wiadomości programowych przy niewielkiej pomocy nauczyciela;
2) sprawne posługiwanie się wiedzą w teorii i praktyce inspirowane przez nauczyciela. Umiejętność rozwiązywania zadań i problemów o średnim poziomie trudności;
3) poprawny język, posługiwanie się podstawową terminologią, dopuszczalne drobne usterki językowe;
4) aktywny udział w lekcji, włączanie się w zajęcia lekcyjne;
5) staranność i dokładność w pracy i nauce.
1) wiedza na poziomie podstaw programowych (50% materiału programowego);
2) poprawne rozumienie treści programowych;
3) posługiwanie się wiedzą w teorii i praktyce przy pomocy nauczyciela. Umiejętność rozwiązywania praktycznych zadań i problemów;
4) posługiwanie się językiem zbliżonym do potocznego, dopuszczalne zakłócenia w spójności wypowiedzi;
5) mała aktywność na lekcja;
6) mała staranność i dokładność w pracy i nauce.
1) wiedza na poziomie niższym niż podstawy programowe, lecz pozwalająca na kontynuację nauki (30% materiału programowego);
2) poprawne rozumienie treści programowych przy znacznej pomocy nauczyciela;
3) niewielkie umiejętności posługiwania się wiedzą w teorii i praktyce;
4) ubogie słownictwo, używanie tylko języka potocznego;
5) sporadyczna aktywność na lekcji;
6) częste nieprzygotowanie się do zajęć szkolnych.
1) wiedza na poziomie niższym niż podstawy programowe, nie pozwalająca na dalszą kontynuację nauki (poniżej 30%materiału programowego);
2) niepełne rozumienie treści programowych mimo znacznej pomocy nauczyciela;
3) brak umiejętności i stosowania wiedzy w teorii i praktyce;
4) rażąco ubogie słownictwo, brak spójności wypowiedzi, nie przestrzeganie podstawowych zasad gramatycznych;
5) brak aktywności na lekcji;
6) sporadyczne przygotowanie do lekcji.
§ 44
stopień |
skrót literowy |
|
celujący |
cel |
6 |
bardzo dobry |
bdb |
5 |
dobry |
db |
4 |
dostateczny |
dost |
3 |
dopuszczający |
dop |
2 |
niedostateczny |
ndst |
1 |
1) pisemne prace klasowe;
2) pisemne kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe;
3) testy wiadomości i umiejętności;
4) prace długoterminowe (badania wyników nauczania, próbne egzaminy itp.);
5) rozwiązywanie problemów;
6) aktywność na lekcjach;
7) praca w grupie, zachowanie.
Klasy I-VIII
1) 100% (sprawdziany i testy) - celujący
2) 100% - 90% (kartkówki) - bardzo dobry
3) 99% - 90% (sprawdziany i testy) - bardzo dobry
4) 89%-75% - dobry
5) 74%-50% - dostateczny
6) 49%-30% - dopuszczający
7) Poniżej 30% - niedostateczny
1) Oceny bieżące -za aktywność, zadanie domowe, pracę w grupie, kartkówki, odpowiedzi ustne, wypowiedź pisemna z języka obcego - mają wagę1;
2) oceny długookresowe -za prace klasowe, sprawdziany, test wiadomości i umiejętności badanie wyników nauczania -mają wagę 2.
średnia ważona powyżej 1,5 - dopuszczający
średnia ważona powyżej 2,5 - dostateczny
średnia ważona powyżej 3,5 - dobry
średnia ważona powyżej 4,5 – bardzo dobry
1) laureat i finalista konkursów przedmiotowych, kuratoryjnych lub innych organizowanych przez instytucje związane z oświatą na szczeblu wojewódzkim
i krajowym;
2) uczeń, który z danego przedmiotu osiągnie średnią ważoną powyżej 5,2;
3) uczeń, który jest jednocześnie uczniem szkoły artystycznej, może otrzymać ocenę celującą z przedmiotów artystycznych- muzyka i plastyka;
4) uczeń, który brał udział w konkursach teatralnych, muzycznych i innych oraz był zaangażowany w działalność kół artystycznych w szkole, przygotowywał uroczystości i imprezy szkolne i klasowe, może otrzymać ocenę celującą z przedmiotów artystycznych.
§ 45
1) Języka polskiego – 5;
2) Języków obcych- 5;
3) Matematyki – 5 ;
4) Wychowania fizycznego – 4;
5) Pozostałych przedmiotów – 3.
1) jeżeli w ciągu dwóch tygodni do posiedzenia Rady Klasyfikacyjnej średnia ucznia ulegnie pogorszeniu, nauczyciel ma obowiązek wystawić ocenę niższą niż proponowana.
§ 46
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Egzamin klasyfikacyjny
1) możliwe jest klasyfikowanie ucznia z zajęć technicznych i zajęć artystycznych gdy okres zwolnienia nie jest zbyt długi.
1) realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny program lub tok nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
1) egzamin klasyfikacyjny z plastyki ,muzyki, techniki, informatyki, wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
1) egzamin może się odbywać najpóźniej w przeddzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych;
2) uczeń, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie z przyczyn usprawiedliwionych, ma możliwość przystąpienia do niego w dodatkowym terminie.
W skład komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze- jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust.11, a w przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2- skład komisji;
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
3) zadania / ćwiczenia / egzaminacyjne;
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
§ 47
Egzamin sprawdzający
1) zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
1) w przypadku rocznej /semestralnej/ oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
- przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej
i ustnej, oraz ustala roczną /semestralną/ ocenę klasyfikacyjna z danych zajęć edukacyjnych, sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od zgłoszenia zastrzeżeń; termin ustala się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami);
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
1) w przypadku rocznej / semestralnej/ oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a)dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako przewodniczący komisji;
b)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
c)dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania :
a)dyrektor szkoły albo inny nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze;
b)wychowawca klasy;
c)wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
d)pedagog;
e)psycholog;
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
g)przedstawiciel rady rodziców.
1) w przypadku rocznej/ semestralnej/ oceny klasyfikacyjnej zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji;
b) termin sprawdzianu;
c) zadania sprawdzające;
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji;
b) termin posiedzenia komisji;
c) wynik głosowania;
d) ustalona ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusz ocen ucznia.
§ 48
Egzamin poprawkowy
1) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne- jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne- jako członek komisji.
1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) pytania egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusz ocen ucznia.
§ 49
Terminy i sposoby informowania uczniów i rodziców o ocenach szkolnych.
1) nie czyni odpowiednich postępów w nauce;
2) nie odrabia zadań domowych;
3) opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia.
§50
Zasady i tryb przeprowadzania prac pisemnych
§ 51
Tryb ustalania ocen zachowania
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
2) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
3) Dbałość o honor i tradycje szkoły.
4) Dbałość o piękno mowy ojczystej.
5) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
6) Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
7) Okazywanie szacunku innym osobom.
1) wzorowe
2) bardzo dobre
3) dobre
4) poprawne
5) nieodpowiednie
6) naganne
1) Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) Promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
1) nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.
2) ma szkodliwy wpływ na środowisko szkolne.
3) naraża bezpieczeństwo lub zdrowie swoje lub innych.
4) nie szanuje mienia szkoły lub innych osób.
5) niegodnie zachowuje się w szkole lub poza nią.
6) nie spełnia wymagań dotyczących kultury osobistej.
7) przestał spełniać wymagania dotyczące frekwencji i spóźnień.
§ 52
Zachowanie
Stosunek do nauki
W stosunku do swoich możliwości, wkładu pracy i innych uwarunkowań, uczeń:
Ilość punktów |
Charakterystyka zachowania ucznia |
4 |
Rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania.: bierze udział w konkursach i osiąga w nich sukcesy (uwzględniając indywidualne predyspozycje), które są udokumentowane wpisem do dziennika. Jest przygotowany do lekcji - ma potrzebne pomoce szkolne i bierze aktywny udział w lekcji. Zalicza prace klasowe w pierwszym terminie z wyjątkiem przypadków losowych. |
3 |
Jest przygotowany do lekcji – ma potrzebne pomoce szkolne i wypełnia polecenia nauczyciela. Zalicza prace klasowe w pierwszym terminie wyjątkiem przypadków losowych. Stara się rozwijać własne uzdolnienia i zainteresowania. Bierze udział w konkursach (uwzględniając indywidualne predyspozycje), które są udokumentowane wpisem do dziennika. |
2 |
Sporadycznie zdarza się uczniowi być nieprzygotowanym do lekcji. Zalicza prace klasowe w przewidzianym terminie. Zwykle wypełnia polecenia nauczyciela. |
1 |
Często jest nieprzygotowany do lekcji. Zdarza mu się nie zaliczać w terminie prac klasowych. Nie wykorzystuje swoich możliwości intelektualnych. |
0 |
Lekceważy obowiązki szkolne. Nie zalicza w terminie prac klasowych. Nie wypełnia poleceń nauczyciela. |
Ilość punktów |
Charakterystyka zachowania ucznia |
4 |
Uczeń nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i ma maksymalnie |
3 |
Uczeń nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności ale ma spóźnienia /do 3w semestrze/ |
2 |
Uczeń nie ma godzin nieusprawiedliwionych ale ma spóźnienia/od 4do 8 |
1 |
Uczeń nie ma godzin nieusprawiedliwionych ale ma spóźnienia /od 8 do 10 w semestrze/ |
0 |
Uczeń opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia /3 godziny w semestrze/ |
Ilość punktów |
Charakterystyka zachowania ucznia |
4 |
Uczeń jest zawsze taktowny, grzeczny, prezentuje wysoką kulturę słowa |
3 |
Uczeń jest zwykle taktowny, grzeczny, prezentuje wysoką kulturę słowa |
2 |
Uczeń stara się zachowywać grzecznie i taktownie. Sporadycznie zdarza się uczniowi nietaktowne zachowanie lub użycie mało kulturalnego słownictwa (w sytuacjach emocjonalnych).Ma nie więcej niż 2 uwagi negatywne. |
1 |
Uczeń często bywa niekulturalny, nietaktowny, czasami używa wulgaryzmów w rozmowach, bywa konfliktowy, zaczepia młodszych, ignoruje dorosłych ma 3 - 4 uwagi negatywne. |
0 |
Uczeń zwykle jest nietaktowny, arogancki, używa wulgaryzmów, jest agresywny, wywołuje konflikty, nawet nie stara się o zachowanie kultury, ma powyżej 4 uwag negatywnych. |
Ilość punktów |
Charakterystyka zachowania ucznia |
4 |
Uczeń zawsze dotrzymuje terminów, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu zadań, dobrowolnie podejmuje różnorodne prace, wykazuje inicjatywę, reaguje na nieodpowiedzialne zachowanie innych, czuje współodpowiedzialność za wyniki pracy zespołu klasowego. Chętnie pomaga kolegom (np. udostępnia materiały z lekcji nieobecnym kolegom), jest życzliwy wobec innych osób. Zawsze posiada zmienne obuwie |
3 |
Uczeń zwykle dotrzymuje terminów, wywiązuje z powierzonych mu zadań, dobrowolnie podejmuje różnorodne prace, wykazuje inicjatywę, reaguje na nieodpowiedzialne zachowanie innych, czuje współodpowiedzialność za wyniki pracy zespołu klasowego. Pomaga kolegom (np. udostępnia materiały z lekcji nieobecnym kolegom), jest życzliwy wobec innych osób. Zwykle posiada zmienne obuwie |
2 |
Zdarza się, że uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych mu zadań, rzadko przejawia własną inicjatywę lub aktywność, czasami trzeba zwrócić mu uwagę. Zdarza się, że uczeń nie posiada zmiennego obuwia i stosownego stroju. Zdarzyło się (kilka razy), że uczeń nie postąpił zgodnie z zasadą uczciwości |
1 |
Uczeń często nie dotrzymuje terminów, niechętnie i niestarannie wykonuje powierzone mu prace i zadania, ma lekceważący stosunek do obowiązków i zasad, nie zawsze reaguje na zwrócenie uwagi. Często nie posiada zmiennego obuwia i stosownego stroju. Uczeń w swoim postępowaniu często nie przestrzega zasady uczciwości, zwykle nie reaguje na przejawy zła, nie szanuje godności własnej i innych członków społeczności szkolnej, świadomie narusza normy współżycia. |
0 |
Uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań, unika ich, nie przejawia żadnej inicjatywy, często jego zachowanie stwarza zagrożenie, lekceważy niebezpieczeństwo i nie zmienia swojej postawy mimo zwracanych mu uwag. Notorycznie nie zmienia obuwia i przychodzi do szkoły w niestosownym stroju. Postępowanie ucznia jest sprzeczne z zasadą uczciwości, uczeń jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności innych, nie widzi potrzeby szanowania pracy oraz własności, wchodzi w konflikt z prawem. |
Ilość punktów |
Charakterystyka zachowania ucznia |
4 |
Nie ma żadnych nałogów, troszczy się o własne zdrowie. Swoją postawą promuje zdrowy tryb życia. Zachowuje zasady bezpieczeństwa. |
3 |
Nie ma żadnych nałogów, troszczy się o własne zdrowie. Zwykle swoją postawą promuje zdrowy tryb życia. Zachowuje zasady bezpieczeństwa. |
2 |
Stwierdzono, że palił papierosy spożywał napoje energetyczne |
1 |
Uczeń pali papierosy (w tym e – papierosy) lub spożywa napoje energetyczne i substancje odurzające na terenie szkoły. Często nie zachowuje zasad bezpieczeństwa, naraża zdrowie swoje |
0 |
Uczeń nałogowo pali papierosy (w tym e - papierosy), pije alkohol, zażywa narkotyki i inne środki odurzające lub namawia do ich zażywania, zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych uczniów. Wchodzi w konflikt z prawem. |
1) uczniowi obniża się ocenę zachowania, do co najwyżej poprawnej (niezależnie od uzyskanej sumy punktów w semestrze);
2) uczniowie zobowiązani są do odpracowania nieodbytych zajęć.
|
Ocena całościowa |
20 – 19 |
wzorowe |
18 – 17 |
bardzo dobre |
16 – 14 |
dobre |
13 – 10 |
poprawne |
9 – 6 |
nieodpowiednie |
5 - 0 |
naganne |
§ 53
Ustalenia końcowe do zasad oceniania zachowania.
1)buty - uczniowie mają obowiązek zmiany obuwia w szkole. Obowiązuje lekkie obuwie sportowe na jasnej podeszwie (typu adidasy, trampki, tenisówki) lub sandały na jasnej podeszwie. Nie jest dozwolone noszenie w szkole butów na wysokiej podeszwie lub wysokim obcasie.
2)fryzura - włosy powinny być zadbane, czyste. Nie do przyjęcia są fryzury subkulturowe (dredy, irokez, itp.). W szkole nie jest dozwolony ostry makijaż, farbowanie włosów, długie paznokcie, piercing, tatuaż, oraz wszelkie dodatki właściwe dla subkultur, a także odkryte brzuchy i plecy. Jeśli uczeń w czasie wakacji ufarbował włosy, ma obowiązek
w ciągu 2 tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego powrócić do naturalnego koloru włosów.
3)strój ucznia-codzienny strój ucznia musi być stosowny. Uczeń/uczennica nie może nosić zbyt skąpych spodenek, spódnic, bluzki nie mogą odkrywać pępka i biustu.
4)zachowanie podczas zajęć lekcyjnych, uroczystości szkolnych i pozaszkolnych, wyjść
i wycieczek – zachowanie ucznia musi być adekwatne do sytuacji (zachowanie powagi, ciszy podczas zajęć i uroczystości). Uczeń reaguje na każdorazowe upomnienie nauczyciela i stosuje się do niego.
§ 54
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
1. Uczniowi przysługuje prawo do uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, patrz paragraf Egzamin sprawdzający.
§ 55
Dodatkowe ustalenia
1) na przedmiotach , których liczba godzin w tygodniu wynosi 1, uczeń ma prawo zgłosić 1 raz nieprzygotowanie i 1 raz brak pracy domowej;
2) na przedmiotach, których liczba godzin w tygodniu wynosi 2 lub przekracza
2, uczeń ma prawo zgłosić 2 razy nieprzygotowanie i 2 razy brak pracy domowej;
3) uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania w przypadku zapowiedzianej kartkówki, lekcji powtórzeniowej lub sprawdzianu.
Rozdział VIII
Szczególne rozwiązania w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły
§ 56
Zadania Dyrektora
1. Przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;
2. Koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze;
3. Ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych, uwzględniając w szczególności:
1) równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
2) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
3) możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
4) łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
5) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
4. Ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;
5. Ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu sprawdzającego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny, o których mowa w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, 1818 i 2197), a także warunki i sposób zaliczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych;
6. Ustala sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły;
7. Wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać;
8. Zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
9. Ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania.
§ 57
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane
w szczególności:
1. Z wykorzystaniem:
1) platformy GOOGLE MEET.
2) materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl,
3) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
4) materiałów przygotowanych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
2. Przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia;
3. Z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianęinformacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem;
4. Przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu – w przypadku dzieci objętych edukacją wczesnoszkolną, wczesnym wspomaganiem rozwoju, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
§ 58
Aktywności ucznia stanowiące podstawę do oceniania
1. Potwierdzenie zapoznania się ze wskazanym materiałem i samodzielna praca:
1) przesłanie plików z tekstami wypracowań, rozwiązaniami zadań, nagranymi wypowiedziami, prezentacjami,
2) wypowiedź ucznia na forum,
3) udział w dyskusjach on – line,
4) rozwiązanie różnorodnych form quizów i testów,
5) testy on – line,
6) zdjęcia prac,
7) efekty pracy na różnych portalach społecznościowych pod kierunkiem nauczyciela.
2.O pracach, które podlegają ocenie decydują nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
3. Zadania wskazane przez nauczyciela uczeń wykonuje , przestrzegając ustalonych terminów, a w przypadku niemożności wykonania zadania prosi go o pomoc w rozwiązaniu napotkanego problemu.
4. Szczegółowe kryteria oceniania ustalają nauczyciele w przedmiotowych systemach oceniania.
5. Podczas zdalnego nauczania oceny przyjmują wagę 1, skala ocen pozostaje bez zmian (1- 6).
6.Dopuszcza się możliwość zamieszczania dodatkowego materiału dla uczniów potrzebujących większej liczby ćwiczeń lub chętnych do poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności.
7. Podstawowymi środkami komunikacji pomiędzy nauczycielem rodzicami i uczniami jest e - dziennik i e-mail oraz konsultacje on-line przy użyciu Platformy GOOGLE MEET.
§ 57
Praca Rady Pedagogicznej
1. Posiedzenia Rady Pedagogicznej odbywają się on-line, za ich organizację oraz koordynację odpowiada Dyrektor placówki;
2. Podczas posiedzeń on-line Rada Pedagogiczna może głosować, zatwierdzać wszelkie uchwały niezbędne do prawidłowego przebiegu procesu edukacji;
3. Zebrania Rady Pedagogicznej on-line odbywają się poprzez Platformę GOOGLE MEET, członkowie Rady Pedagogicznej głosują poprzez podniesienie ręki bądź odpowiedź ustną lub pisemną przesłaną na czacie w trakcie posiedzenia;
4.Rola wychowawcy jest kluczową w monitorowaniu pracy całego zespołu klasowego.
Zobowiązany jest on do utrzymywania ścisłego kontaktu z nauczycielami uczącymi w jego klasie oraz rodzicami jego wychowanków i przekazywania informacji zwrotnych Dyrektorowi szkoły.
Rozdział IX
Zasoby materialne Prywatnej Szkoły Podstawowej
§ 58
1) opłat rodziców i opiekunów uczniów (czesne, wpisowe),
2) wpłat z budżetu centralnego lub terenowego,
3) zapisów, darowizn, dotacji, subwencji,
4) środków przeznaczonych przez organ prowadzący.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 59
§ 60
§ 61
Prywatna Szkoła Podstawowa posługuje się pieczęciami urzędowymi z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciami zwykłymi.