Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny
Prywatnej Szkoły Podstawowej w Skarżysku-Kamiennej
realizowany w roku szkolnym 2021/2022
Podstawa prawna:
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Prywatnej Szkole Podstawowej w Skarżysku-Kamiennej w roku szkolnym 2021/2022opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym ocenianiem. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem sądziałania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
I. Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska
o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
II. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Prywatnej Szkoły Podstawowej w Skarżysku-Kamiennej jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.
Absolwent szkoły podstawowej:
* jest dobrze przygotowany do nauki w szkole ponadpodstawowej (czteroletnim liceum ogólnokształcącym, pięcioletnim technikum, szkół branżowych I i II stopnia)
* posiada umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy w codziennym życiu oraz stara się wszelkie problemy rozwiązywać w sposób twórczy
* sprawnie komunikuje się w języku polskim, korzysta ze źródeł książkowych oraz multimedialnych, swobodnie wyraża swoje myśli i przeżycia
* rozwija zainteresowanie otaczającym go światem
* posługuje się na poziomie podstawowym technologią informatyczną
* jest przygotowany do odbioru różnych form kultury
* potrafi dokonać samooceny
* rozróżnia dobre i złe zachowania, w swoim postępowaniu kieruje się normami
* dba o bezpieczeństwo swoje i innych
* charakteryzuje się wrażliwością sumiennością i uporem w dążeniu do wyznaczonego celu
* potrafi wybrać bezpieczną i zdrową drogę swojego rozwoju
* okazuje życzliwości i szacunek innym ludziom
* potrafi działać w grupie
* umie wyrażać swoje poglądy, dążenia
* jest przygotowany do wzięcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
* niesie bezinteresowną pomoc ludziom potrzebującym
* kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności
* zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia
* zna i rozumie zasady współżycia społecznego
* jest tolerancyjny
* jest ambitny
* jest kreatywny
* jest odważny
* jest samodzielny
* posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce
o bezpieczeństwo własne i innych
* szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy
* jest odporny na niepowodzenia
* integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole
* przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi (np. COVID – 19).
* zna zasady ochrony zdrowia psychicznego ( w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID – 19) oraz czynniki chroniące przed
zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego.
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia
i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się epidemii COVID – 19.
2) psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzenie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli, wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
3) społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej (np. epidemia COVID – 19).
4) aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu (np. rozprzestrzenianie się epidemii COVID-19).
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
1) współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
3) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
4) wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów
i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi
z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
6) doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
7) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
8) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
9) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
10) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
11) wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe
wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych
skutków.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
1) poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
2) rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
3) doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
4) poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej pandemią COVID-19) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
5) kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
6) kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
7) poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19,
8) prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
9) doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
1) dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków przedłużającej się epidemii,
2) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
3) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
4) przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, COVID – 19,
5) informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli
i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją i Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w sytuacjach zagrożenia narkomanią i COVID – 19.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
1) wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
2) wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są
w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
3) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
4) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,
5) wspieranie uczniów i wychowanków podczas izolacji społecznej spowodowanej kwarantanną w związku z COVID – 19,
6) wspieranie uczniów po zdalnym nauczaniu, przeciwdziałanie depresji,
7) wspieranie uczniów w powrocie do właściwej kondycji fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowej postawy ciała, higieny wzroku i odpowiedniej wentylacji płuc.
Działania te obejmują w szczególności:
1) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych
w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,
2) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów Kierunków Polityki Oświatowej Państwa,
3) przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
4) kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
5) poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
6) doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
7) włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
Zadania profilaktyczne programu to:
IV. Struktura oddziaływań wychowawczych
2. Rada pedagogiczna:
3. Nauczyciele:
4. Wychowawcy klas:
5. Zespół wychowawców:
6. Pedagog szkolny/psycholog:
7. Rodzice:
8. Samorząd uczniowski:
V. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym 2021/2022
KALENDARZ IMPREZ W ROKU SZKOLNYM 2021 - 2022
|
||||
Lp. |
Zadania |
Termin |
Odpowiedzialny |
Uwagi |
1. |
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2021/2022. |
01.09.2021 rok |
Dyrektor, Zasępca Dyrektora |
|
2. |
Zebrania klasowe. |
03 - 09.09.2021 rok |
Wychowawcy |
|
3. |
Spotkanie dyrekcji z Radą Rodziców. |
13.09.2021 rok |
Dyrektor, Zastępca Dyrektora |
Zaopiniowanie programu prof. - wych. |
4. |
Posiedzenie Rady Pedagogicznej. |
15.09.2021 rok |
Dyrektor, Zastępca Dyrektora |
Zatwierdzenie dokumentacji pracy szkoły w roku 2021/22. |
5. |
Rajd integracyjny w ramach projektu patriotycznego |
14 - 15.09.2021 rok |
Wychowawcy |
Realizacja projektu patriotycznego: „Jestem patriotą - znam i kocham swoje miasto i okolice”. |
6. |
Dzień piżamy w szkole (akcja dla dzieci z chorobami nowotworowymi). |
24.09.2021 rok |
Wychowawcy |
Przeprowadzenie akcji w szkole. |
7. |
Próbna ewakuacja |
29.09.2021 rok |
Dyrektor, Zastępca Dyrektora, Wychowawcy |
Sporządzenie protokołu |
8. |
Dzień Chłopaka |
30.09.2021 rok |
Wychowawcy |
|
9. |
11 Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia |
01.10.2021 rok |
Małgorzata Kuleta, Kamila Nowocień |
|
10. |
Ślubowanie klasy I-szej |
11.10.2021 rok |
Małgorzata Węgłowska |
|
11. |
Realizacja projektu „ Jestem patriotą- znam |
Cały rok |
Koordynator: Renata Górska, Katarzyna Włodarczyk - Buczek Wychowawcy, Dyrektor, Zastępca Dyrektora |
Realizacja priorytetu MEiN na rok szkolny 2021/22. |
12. |
Zapalenie zniczy przed Pomnikiem Harcerza |
30.10.2019 |
Damian Garbala |
|
13. |
Święto Komisji Edukacji Narodowej |
14.10.2021 rok |
SU, Marta Zegadło |
|
14. |
Lekcja muzealna w Muzeum Orła Białego pt. „Z ziemi włoskiej do Polski” |
08 - 09.11.2021 r. |
Zastępca Dyrektora |
Poznanie historii hymnu polskiego. |
15. |
Uroczystość z okazji Święta Niepodległości. |
10.11.2021 rok |
Katarzyna Kumalska, Waldemar Gębski, Kamila Nowocień |
Wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych, hymnu. Apel z okazji Święta Niepodległości. |
16. |
Zebrania klasowe |
25 - 30.11.2021 rok |
Wychowawcy |
Informacja |
17. |
Mikołajki klasowe |
06.12.2021 rok |
Wychowawcy |
|
18. |
Zawiadomienie rodziców o zagrożeniu oceną niedostateczną. |
Do 10.12.2021 roku |
Wychowawcy |
|
19. |
Próbny egzamin ósmoklasisty |
Grudzień 2021 |
Wychowawcy, Nauczyciele przedmiotów egzaminacyjnych |
|
20. |
Wystawienie wszystkich przewidywanych ocen na pierwsze półrocze. |
20.12.2021 rok |
Wszyscy nauczyciele |
|
21. |
Jasełka |
21-22.12.2021 rok |
Ks. Łukasz Białas, Agnieszka Miernik, Agnieszka Mike |
21.12 dla rodziców 22.12 dla społ. Szkolnej |
22. |
Wigilia szkolna |
22.12.2021 rok |
Wychowawcy |
|
23. |
Przerwa świąteczna. |
23. – 31.12.2021 rok |
||
24. |
Rada klasyfikacyjna |
10.01.2022 rok |
Dyrektor, Zastępca Dyrektora |
|
25. |
Zebrania klasowe |
11. – 14.01.2022 rok |
Wychowawcy |
|
26. |
Ferie zimowe |
17. – 30.01.2022 rok |
||
27. |
Dzień Babci i Dziadka |
04.02.2022 rok |
Wychowawcy klas1-3 |
|
28. |
Realizacja projektu „Matematyka jest wszędzie” |
II semestr roku szkolnego 2021/2022 |
Koordynator: Małgorzata Kuleta, Nauczyciele przedmiotowcy |
Realizacja priorytetu szkoły. |
29. |
Próbny egzamin ósmoklasisty |
Luty 2022 rok |
Wychowawcy, Nauczyciele przedmiotów egzaminacyjnych |
|
30. |
Lifehack |
Luty 2022 rok |
Wychowawcy |
|
31. |
Dzień Kobiet |
08.03.2021 rok |
Damian Garbala, Kazimierz Sabatowski, Michał Banaszczyk |
|
32. |
Konkurs retoryczny „Wiem co mówię”. |
Marzec 2022 rok |
Katarzyna Włodarczyk – Buczek |
W ramach realizacji projektu „Jestem patriotą - znam |
33. |
Turniej badmintonowy |
Marzec 2022 rok |
Małgorzata Lasota |
|
34. |
Mam Talent |
Marzec 2022 rok |
Anna Rokita |
|
35. |
Rekolekcje |
Kwiecień 2022 rok |
Ks. Łukasz Białas, Agnieszka Miernik |
Według ustaleń proboszcza |
36. |
Przerwa wiosenna |
14. – 19.04.2022 rok |
||
37. |
Zebrania klasowe |
25. – 29.05.2022 rok |
Wychowawcy |
Informacja |
38. |
Wycieczki szkolne. |
Według harmonogramu |
Wychowawcy |
|
39. |
Turniej szachowy |
Maj 2022 rok |
Damian Garbala |
|
40. |
Zawiadomienie rodziców o grożących ocenach niedostatecznych. |
Do 20.05.2022 roku |
Wychowawcy |
|
41. |
Egzamin ósmoklasisty |
24.,25.,26.05.2022 rok |
Dyrektor, Zastępca Dyrektora, Komisje |
|
42. |
Festyn rodzinny |
01.06.2021 rok |
Wszyscy nauczyciele |
|
43. |
Wystawienie wszystkich przewidywanych ocen na koniec roku szkolnego 2021/2022 |
Do 06.06.2022 roku |
Wszyscy nauczyciele |
|
44. |
Zebrania klasowe |
06. – 10.06.2022 rok |
Wychowawcy |
Informacja |
45. |
Rada klasyfikacyjna |
20.06.2022 rok |
Dyrektor, Zastępca Dyrektora |
|
46. |
Wolontariat szkolny |
Cały rok |
Anna Rokita |
|
47. |
Imprezy organizowane przez SU |
Cały rok |
SU, Marta Zegadło |
|
48. |
Zakończenie szkoły - uroczystość pożegnalna klas VIII Prywatnej Szkoły Podstawowej |
23.06.2022 rok |
Wychowawcy |
|
49. |
Uroczyste zakończenie roku szkolnego |
25.06.2022 rok |
Dyrektor, Zastępca Dyrektora |
|
50. |
Wakacje |
27.06. - 31.08.2022 rok |
VI. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2021/2022
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO
VII. Treści programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego podczas godzin do dyspozycji wychowawcy w klasach I-III oraz IV–VIII
OBSZAR |
ZADANIA KLAS I – III |
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
• zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia;
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
• kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych;
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
• kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język • kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność; • wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych |
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
• zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych;
|
OBSZAR |
ZADANIA |
||||
|
KLASA IV |
KLASA V |
KLASA VI |
KLASA VII |
KLASA VIII |
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
Nabycie podstawowej wiedzy na temat stresu. Inspirowanie młodzieży do myślenia o własnej motywacji do działania. Nabywanie umiejętności gromadzenia Kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy oraz porady, kiedy zaczynają się trudności i kiedy wybór jest ważny Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie aktywnego Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa COVID – 19. |
Zachęcanie uczniów do pracy nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują. Kształtowanie umiejętności podejmowania Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa COVID – 19. |
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych cech osobowości. Kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby, np. świadomości mocnych i słabych stron. Rozwijanie właściwej postawy wobec zdrowia i życia jako najważniejszych wartości. Doskonalenie i wzmacnianie zdrowia fizycznego. Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa COVID – 19. |
Kształtowanie postawy proaktywnej, w której uczeń przejmuje inicjatywę, ale też odpowiedzialności za swoje działania, decyzje. Kształtowanie umiejętności świadomego wyznaczania sobie konkretnych celów. Rozwijanie umiejętności hierarchizacji zadań. Podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez określanie osobistego potencjału. Kształtowanie świadomości własnego ciała Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa COVID – 19. |
Kształtowanie postawy uczniów nastawionej na rozwiązania – charakteryzującej się samoświadomością, wyobraźnią, kreatywnością. Kształtowanie umiejętności wyznaczania sobie celów krótko- i długoterminowych. Rozwijanie umiejętności ustalania priorytetów, uwzględniając kryteria ważności i pilności. Rozwijanie umiejętności oceny własnych możliwości. Kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania ruchu w życiu człowieka jako skutecznego sposobu dbania o zdrowie psychiczne. Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa COVID – 19. |
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania. Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi. Kształtowanie postawy szacunku Rozwijanie zdolności do inicjowania Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. |
Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy. Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat). Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub, drużyna, wspólnota). Kształtowanie otwartości na doświadczenia innych ludzi, ich sposobów rozwiązywania problemów, na nową wiedzę. Rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. |
Kształtowanie umiejętności współpracy w dążeniu do osiągnięcia celu. Uwrażliwianie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienie potrzeby udzielania pomocy (wolontariat). Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań Rozwijanie świadomości roli Rozwijanie samorządności. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. |
Kształtowanie umiejętności wchodzenia w interakcje z ludźmi w sposób zapewniający zadowolenie obydwu stron. Kształtowanie umiejętności szukania inspiracji, rozwijanie własnej kreatywności. Rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych (wolontariat). Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. |
Rozwijanie umiejętności poszukiwania takich rozwiązań, które stwarzają korzyści dla obydwu stron. Rozwijanie umiejętności dostrzegania pozytywnych aspektów działania zespołowego poprzez docenienie różnic zdań Rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny i społeczeństwa. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. |
Kultura – wartości, normy i wzory zachowań
|
Zapoznanie z rolą zainteresowań Kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia. Kształtowanie potrzeby uczestnictwa
|
Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów. Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji. Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się
|
Rozwój zainteresowań, poszerzenie autonomii i samodzielności. Dokonywanie analizy postaw, wartości, norm społecznych, przekonań i czynników które na nie wpływają. Rozwijanie szacunku dla kultury i dorobku narodowego.
|
Popularyzowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego. Rozwijanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia Rozwijanie takich cech jak: pracowitość, odpowiedzialność, prawdomówność, rzetelność Umacnianie więzi ze społecznością lokalną.
|
Popularyzowanie wiedzy Popularyzowanie wiedzy Rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań na rzecz lokalnej społeczności. |
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
Redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów. Budowanie atmosfery otwartości i przyzwolenia na dyskusję. Uświadamianie zagrożeń wynikających
Rozwijanie umiejętności troski Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym związanym |
Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji Rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania. Dokonywanie analizy wpływu nastawienia do siebie i innych na motywację do podejmowania różnorodnych zachowań.
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera i internetu. Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym związanym z zakażeniem COVID – 19. |
Dostarczanie wiedzy na temat osób Budowanie atmosfery wsparcia i zrozumienia w sytuacji problemowej oraz promowanie rzetelnej wiedzy mającej na celu zredukowanie lęku. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami oraz Kształtowanie przekonań dotyczących znaczenia posiadanych informacji, których wykorzystanie pomaga w redukowaniu lęku Rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci. Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym związanym z zakażeniem COVID – 19. |
Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory Dostarczenie wiedzy Przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom seksualnym. Rozwijanie umiejętności reagowania Rozwijanie umiejętności lepszego rozumienia siebie poprzez poszukiwanie Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym związanym z zakażeniem COVID – 19. |
Propagowanie wiedzy na temat prawnych Rozwijanie umiejętności wykorzystywania elementów negocjacji i mediacji Rozwijanie umiejętności podejmowania działań zgodnych ze zweryfikowanymi źródłami wiedzy. Utrwalanie umiejętności oceny konsekwencji podejmowanych działań dla siebie i dla innych – określanie alternatywnych rozwiązań problemu. Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym związanym z zakażeniem COVID – 19. |
VIII. Harmonogram działań
SFERA |
Zadania |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Kryterium osiągniętego sukcesu |
||
INTELEKTUALNA |
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień |
Przeprowadzanie w klasach diagnoz i obserwacje podczas bieżącej pracy |
Nauczyciele, wychowawcy |
Wrzesień; czerwiec |
Stworzenie listy kół zainteresowań zgodnymi |
||
Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów |
Przygotowanie propozycji zajęć przygotowanie programów artystycznych na uroczystości klasowe
Realizacja projektu „Matematyka jest wszędzie”
Przeprowadzenie przez nauczycieli 1 zajęć lekcyjnych |
Nauczyciele przedmiotów
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, Dyrektor, Zastępca Dyrektora
Koordynator: Małgorzata Kuleta, Nauczyciele przedmiotowcy
Nauczyciele przedmiotów
|
Zgodnie z harmonogramem zajęć pozalekcyjnych, konkursów szkolnych, międzyszkolnych i przedmiotowych
Zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć
Cały rok |
uczniowie uczestniczą Przynajmniej raz w roku każda klasa uczestniczy
Zapis w dzienniku lekcyjnym przy temacie realizowanym |
|||
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień |
Zajęcia z Doradztwa Zawodowego Zajęcia z Doradztwa Zawodowego
Godziny wychowawcze |
Nauczyciel
Pedagog
Wychowawcy, Pedagog szkolny |
10 godzin lekcyjnych w roku szkolnym 2021/2022
1 godzina wychowawcza |
Dokumentacja |
|||
Kształtowanie postawy twórczej |
Mam Talent
Szkolne konkursy plastyczne |
Anna Rokita
Katarzyna Doniec |
Marzec2022 rok |
Raz w roku odbywa się
Przeprowadzenie szkolnych konkursów plastycznych |
|||
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów |
Warsztat „Wartości w moim życiu”
|
Wychowawcy, |
Drugie półrocze klasy VI - VIII |
Przeprowadzenie godziny wychowawczej w formie warsztatu (potwierdzenie wpisem w dzienniku elektronicznym) |
|||
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji
|
Spotkanie uczniów z absolwentami szkoły |
Wychowawcy, Dyrektor, Zastępca Dyrektora |
Drugie półrocze
|
Odbycie spotkania |
|||
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce |
Wychowawcy |
Zgodny z harmonogramem godzin wychowawczych |
Przeprowadzenie minimum |
|||
MORALNA |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej |
Działalność charytatywna, wolontariat szkolny
|
Opiekun samorządu szkolnego: Marta Zegadło, Anna Rokita, Katarzyna Włodarczyk-Buczek
Anna Rokita |
Wrzesień 2022 rok
|
Udział uczniów szkoły
|
||
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego |
Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych
Wystawy z okazji świąt narodowych.
Realizacja projektu „ Jestem patriotą - znam |
Zgodnie z kalendarzem uroczystości
Damian Garbala
Koordynator: Renata Górska, Katarzyna Włodarczyk - Buczek Wychowawcy, Dyrektor, Zastępca Dyrektora |
Zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie
Cały rok
Cały rok
|
Udział społeczności szkolnej w uroczystościach patriotycznych obchodzonych w szkole Przygotowanie wystawy
Realizacja priorytetu MEiN na rok szkolny 2021/22. Podsumowanie projektu
|
|||
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu
|
Realizacja projektu „ Jestem patriotą - znam |
Koordynator: Renata Górska, Katarzyna Włodarczyk - Buczek Wychowawcy, Dyrektor, Zastępca Dyrektora |
Cały rok
|
Realizacja priorytetu MEiN na rok szkolny 2021/22. Podsumowanie projektu
|
|||
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi
|
Kształtowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, życzliwości
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce
Spotkanie z pedagogiem
Wolontariat szkolny |
Warsztaty organizowane przez pedagoga szkolnego,
Wychowawcy
Pedagog szkolny |
Zgodnie z harmonogramem opracowanym przez pedagoga
Zgodnie z harmonogramem opracowanym przez wychowawcę
Cały rok
Cały rok
|
Udział uczniów klas IV - VIII Minimum 2 godziny wychowawcze w semestrze
Imprezy charytatywne |
|||
Promowanie zdrowego stylu życia
|
Dzień Sportu
|
Nauczyciele W - F, Wychowawcy klas
|
Czerwiec 2022 rok Cały rok
|
Udział wszystkich uczniów szkoły w Dniu Sportu
|
|||
SPOŁECZNA |
Kształtowanie przekonania a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły
|
Omówienie zasad statutu szkoły lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce |
Wychowawcy |
Wrzesień 2021 rok |
Godzina wychowawcza potwierdzona wpisem do dziennika lekcyjnego |
||
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
|
Warsztaty z zakresu „Moja klasa, moja szkoła”
Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego. |
Pedagog szkolny
Opiekun samorządu Marta Zegadło, Wychowawcy
|
Zgodnie z harmonogramem działań pedagoga szkolnego
Wrzesień 2021 rok
|
Odbycie w klasach IV - VIII warsztatów z pedagogiem szkolnym potwierdzony wpisem w dzienniku pedagoga szkolnego |
|||
Doskonalenie kultury bycia. |
Zajęcia profilaktyczne: „Poznaję moje prawa” |
Pedagog szkolny |
Cały rok, klasy I - III |
Zajęcia profilaktyczne |
|||
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego |
Przeprowadzenie akcji informacyjnejw związku
|
Wychowawcy, dyrekcja |
22 kwietnia 2022 rok |
Udział wszystkich uczniów szkoły w godzinie wychowawczej poświęconej tej tematyce |
|||
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi instytucjami |
Warsztaty dla klasy VII – VIIprowadzone przez pedagoga szkolnego, nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka Wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy |
Pedagog szkolny, |
Drugie półrocze zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanym przez pedagoga szkolnego
|
Spotkanie z pracownikiem Urzędu Pracy; odbycie warsztatów przeprowadzonych z klasą |
|||
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. Zwiększenie współpracy |
Analiza frekwencji uczniów systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania
|
Dyrektor |
Sporządzanie miesięcznych zestawień obecności Zgodnie z harmonogramem zebrań i dni otwartych, ustalonym na dany rok szkolny |
Zwiększenie frekwencji uczniów (udokumentowane raportem frekwencji |
|||
EMOCJOJONALNA |
Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości |
Warsztaty dla uczniów prowadzone przez pedagoga szkolnego: „Wymiary doświadczeń człowieka – akceptacja siebie, słabe i mocne strony”
|
Pedagog szkolny |
Cały rok, zgodnie |
Odbycie warsztatów potwierdzone wpisem do dziennika pedagoga |
||
Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji |
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. |
Wychowawcy |
Zgodnie z harmonogramem |
Minimum dwie godziny |
|||
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły |
Zajęcia z pedagogiem szkolnym: „Przeciwdziałanie agresji domowej i szkolnej” |
Pedagog szkolny
|
Cały rok
|
Odbycie zajęć integracyjnych potwierdzone wpisem do dziennika pedagoga |
|||
OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO |
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą |
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. |
Wychowawcy |
Cały rok szkolny |
Przeprowadzenie godziny wychowawczej |
||
Wspieranie uczniów, |
Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń. |
Wychowawca, Pedagog szkolny |
Cały rok szkolny |
Zgodnie z potrzebami |
|||
Odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty (reintegracja)
|
Lekcje wychowawcze, gry |
Wychowawcy |
Cały rok szkolny |
Zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów. Przeprowadzenie minimum 2 godzin wychowawczych integrujących zespół klasowy. |
|||
BEZPIECZEŃSTWO |
Kształcenie postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne |
Trening ALARMU i EWAKUACJI Zapoznanie uczniów ze Statutem |
Wszyscy pracownicy szkoły |
Jeden raz w roku szkolnym |
Wszyscy uczniowie Wszyscy uczniowie są zapoznani ze Statutem, regulaminami szkoły |
||
Kształtowanie postaw asertywnych w kontaktach |
Warsztaty dla uczniów prowadzone przez pedagoga szkolnego: „Ja
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce |
Pedagog
Wychowawcy klasy |
Cały rok, klasy I - VI
Zgodnie z planem pracy wychowawcy
Styczeń i Czerwiec 2022 rok |
Udział uczniów klas I - VI Godzina wychowawcza potwierdzona wpisem do dziennika lekcyjnego
|
|||
ZDROWIE |
Kształtowanie postaw prozdrowotnych |
Warsztaty dla uczniów prowadzone przez pedagoga szkolnego: „Dbanie o zdrowie”
Pogadanki pielęgniarki szkolnej
Zapoznanie uczniów z procedurami bezpieczeństwa COVID – 19 obowiązującymi w Prywatnej Szkole Podstawowej. |
Pedagog
Pielęgniarka szkolna Wychowawcy |
Cały rok, klasy I - IV Cały rok
01.09.2021 rok |
Udział uczniów klas I – IV Wszyscy uczniowie szkoły zostali zapoznanie
|
Program profilaktyczno – wychowawczy może ulec zmianie ze względu na obecną sytuację epidemiczną w kraju i na świecie.
IX. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) analizę dokumentacji,
3) przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) rozmowy z rodzicami,
5) wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
6) analizę przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. programu wychowawczo – profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rodzice.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Pedagogiczną Prywatnej Szkoły w Skarżysku – Kamiennej
w dniu 15.09.2021 roku.
Anna Grudzień
podpis dyrektora